Thursday, July 16, 2009

RENCANA : KHAMIS 16 JULAI 2009

Isyarat pengundi Manek Urai
DATUK Mustapa Mohamed yang menerajui jentera Barisan Nasional (BN)belum pun lagi menghela nafas melepaskan penat ketika keputusandiketahui. Namun beliau kelihatan tenang ketika menunggu ketibaan pihakmedia untuk mendapatkan ulasannya.

Didik anak menjiwai ilmu
DALAMsistem pendidikan negara, anakanak telah mula mempunyai chemistry atauhubungan dengan institusi pendidikan seawal usia empat tahun. Lazimnya,mereka dihantar ke taman asuhan seterusnya ke sekolah. Lengkap denganbuku dan alat tulis serta pakaian seragam serta mengikuti sesipersekolahan selama enam atau tujuh jam sehari.

Kuasa Melayu Islam terletak pada perpaduan
SERUANdemi seruan dilaungkan agar orang Melayu Islam memperkukuhkanpenyatuan. Ia dibuat dari peringkat bawah sehinggalah ke pemimpinatasan. Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah turut memperkatakan isuyang sama sewaktu Muzakarah Cendekiawan Islam 2009.

BISIK-BISIK
TIADA apa yang boleh dibanggakan oleh Pas yang dapat mempertahankankerusi DUN Manek Urai. Majoriti mengecil kepada 65 undi berbanding1,352 undi pada pilihan raya umum tahun lepas satu tamparan kepada Pasyang telah banyak penggal membentuk kerajaan negeri di Kelantan.

Melayu bermimpi dalam kepompong budi bahasa
BUATke sekian kalinya, Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah bertitah lagitentang orang Melayu. Ternyata baginda amat prihatin denganperkembangan bangsa Melayu kini.

Ketatkan pemantauan H1N1, jangan pilih bulu
DENGANkes selesema babi atau influenza A (H1N1) telah melebihi 800 kes dinegara ini, tidak ada berita yang lebih menggembirakan selain kitamempunyai stok vaksin bagi menangani wabak itu.

Hasilkan rakyat berfikir, berguna
DALAMmasyarakat kita ada tiga aliran fikiran berhubungan dengan tamadunBarat: tolak keseluruhan, terima keseluruhan dan yang kritikal iaituterima yang baik dan tolak yang buruk.

Penjawat awam mesti komited, bertanggungjawab
SEKTOR perkhidmatan awam sering kali dijadikan petunjuk kepada keberkesanan penyampaian kerajaan kepada masyarakat akar umbi.

Kualiti kerja, penyelenggaraan rendah
SALAHsatu isu yang perlu menjadi perhatian ialah bagaimana untuk memupukbudaya penyelenggaraan yang baik demi keselamatan dan keselesaan orangramai.








MINDA PENGARANG: Kenaikan tambang tuntut pengangkutan awam lebih selesa
SEBARANGkenaikan harga barang atau perkhidmatan adalah tindakan yang tidakpopular dan tidak disukai orang ramai kerana ia memberi kesan kepadamasyarakat. Jika sebelum ini ia menyusahkan, kenaikan harga akanmembebankan mereka.

Kesedaran pelestarian jana minda, gaya hidup
SABANhari kita mendengar dan menonton pelbagai laporan media mengenai isuberkaitan pelestarian seperti jerebu, pencemaran alam sekitar,peningkatan suhu bumi atau pelancaran produk mesra alam. Secarakeseluruhannya, pada hemat saya, kesedaran mengenai pelestarian semakinmeluas, termasuk di Malaysia, khususnya aspek berkaitan kepentingan dankesihatan awam.

Manek Urai petanda awal rakyat kembali sokong BN
MANEKUrai Lama dan Manek Urai Baru adalah dua kubu kuat Pas di DewanUndangan Negeri (DUN) Manek Urai yang berjaya dikuasai Barisan Nasional(BN) pada pilihan raya kecil, Selasa lalu. Namun, kemenangan di duapeti undi berkenaan gagal membantu BN yang memperoleh 5,283 undi,menawan semula Manek Urai apabila kekurangan 65 undi untuk menciptakemenangan kali ketiga di kawasan itu daripada 13 pilihan raya sejak1959.

No comments:

Post a Comment