Thursday, July 16, 2009

AGAMA : KHAMIS 16 JULAI 2009


Kesabaran suami melembutkan Sumayyah
MENGAPAKAH dakwah Rasulullah SAW mudah diterima? Jawapannya sudah tentudisebabkan oleh keperibadian, sahsiah serta penampilan Islamik yangmenjadi qudwah atau role model kepada umat manusia.


Wajib beramal dengan sunnah Nabi
Keberadaan hadis sebagai sumber kedua syariat Islam amat penting untukdijadikan sandaran dan pegangan kepada umat Islam baik melalui ucapan,perbuatan atau pengakuan baginda SAW. Walaupun dari semasa ke semasamuncul konspirasi atau muamarah golongan tertentu yang cuba memusuhiIslam sering mempertikaikan peranan hadis sebagai sumber agama Islamlantaran mereka terjebak dengan kejumudan ilmu dan berleluasanya gejalataklid.







Isteri beriman bantu kekal kebahagiaan rumah tangga
BERGELAR seorang wanita tidak lengkap kalau tidak menjadi isteri dan ibu. Tetapitidak semua orang bertuah bertemu jodoh sebelum ajalnya tiba, ada jugayang sudah lama berkahwin tetapi tidak dikurniakan cahaya mata.

Sepuluh pedoman, panduan layari alam perkahwinan
RUMAH tangga yang bahagia dan aman tenteram menjadi impian suami isteri.Ikatan kasih sayang dua insan dipadukan dengan harapan semogaberkekalan sepanjang hayat. Namun, dalam kehidupan berumah tangga pastitidak lekang daripada dugaan dan pancaroba yang boleh menggugatkesejahteraan.

Memperkasa kepemimpinan lelaki sebagai ketua keluarga
LELAKImengalami kepupusan kerana ramai dimasukkan ke pusat serenti sedangkanperempuan pula ramai ke universiti. Kenyataan itu adalah sindirantajam, sinis dan pedih telinga kepada golongan Adam untuk mendengarnya.

Hak Muslim: Tanggungjawab penama bahagi harta pusaka
BAPAsaya sudah meninggal dunia beberapa bulan lalu dan meninggalkan sebuahrumah serta sejumlah wang tunai. Bapa saya meninggalkan seorang isteri,dua anak lelaki dan dua perempuan.

No comments:

Post a Comment