Saturday, July 18, 2009

RENCANA : SABTU 18 JULAI 2009

Nafas baru Koridor Utara
MISI menangani ketidakseimbangan penduduk luar bandar-bandar danbandar-sektor industri di sebalik pembangunan koridor, diteruskan dibawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Utamakan kepentingan rakyat majoriti tangani isu PPSMI
KEPUTUSANKabinet memansuhkan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematikdalam bahasa Inggeris (PPSMI) pada 8 Julai lalu menimbulkan pelbagaireaksi.

Krisis kewangan dominasi sidang NAM
BERBEZApada waktu malamnya yang penuh 'kemeriahan dan keriangan', tidak banyakyang dapat dilihat di Sharm El-Sheikh pada siang hari.

Tambang naik, kualiti pula bagaimana?
AKHIRNYAsyarikat pengangkutan mendapat kenaikan tambang seperti yangdinantinantikan. Difahamkan kali terakhir mereka menerima kenaikan iniialah pada 2005. Memang patut pun diberikan kenaikan kali ini.

Rebut peluang labur di Xinjiang, bantu etnik Uighur
PENULISberkesempatan melawat Xinjiang pada Mei tahun lalu. Ibu kotanya,Urumqi, terletak kira-kira 4,000 kilometer dari Beijing.

Exora meluncur di atas jalan raya Indonesia
PADA24 Julai ini PT Proton Edar Indonesia akan melancarkan model terbarukenderaan keluaran syarikat automotif Malaysia, Perusahaan OtomobilNasional (Proton).

BISIK-BISIK
JANJIyang dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassinbahawa tiada apa yang akan disembunyikan dalam siasatan kematianseorang setiausaha politik yang juga saksi kepada SPRM kelmarin perludihormati oleh semua pihak.







Minda Pengarang: Washington perlu dengar suara NAM
SEBUT saja badan dunia sama ada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB),Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM), Persidangan Pertubuhan Islam(OIC) atau Kesatuan Eropah (EU), semuanya begitu gah. Tetapi, hinggabanyak isu dunia, khasnya isu Palestin, gagal diselesaikan denganalasan yang pelbagai.

Cakap-cakap
MAMAT terkejut mendengar berita kejadian letupan bom di Hotel JW Marriott danHotel Ritz-Carlton, Jakarta, pagi semalam. Mamat hairan bagaimana bomboleh dibawa masuk ke dalam hotel sedangkan setahu Mamat, kawalankeselamatan di negara itu agak ketat. Lagi pun Indonesia sudah beberapakali menghadapi masalah sama.

Perihal Tudung Periuk, kain buruk dan orang Melayu
SELUM ada sesiapa pun memperkenalkan sesuatu konsep teori, apatah teoriyang kukuh berkaitan sikap orang Melayu. Polemik mengenai orang Melayubiasanya terhenti kerana bimbang kepada kesan sensitivitinya. Meskipunbanyak kajian mengenai bangsa Melayu, ia hanyalah bahan rujukanakademik.

Mencari ilmu di hujung jari
TIDAKdinafikan, antara peluang paling menarik dapat melanjutkan pengajian keluar negara adalah nikmat membeli buku dengan harga murah. Bukan hanyadi jualan 'carboot' seperti yang pernah saya kongsikan dulu, malahmelalui laman web seperti Amazon.co.uk atau Abebooks.co.uk yangmenawarkan lebih banyak buku seperti buku teks untuk pembelajaransehinggalah kepada novel berbahasa Inggeris yang dijual dengan hargayang tinggi di Malaysia.






Inovasi kerepek buah-buahan
Potensi Malaysia untuk menjadi salah sebuah negara pengeksport makanandan minuman ringan di peringkat antarabangsa semakin cerah.


Inspirasi atlet Habsyah
Hidup di sebuah negara yang purata pendapatan tahunan rakyatnya cumaRM714, menyebabkan ramai atlet muda Habsyah mahu bergelar jagoan duniakerana ganjaran kemewahan apabila memenangi pertandingan.

No comments:

Post a Comment