Saturday, July 18, 2009

GLOBAL : SABTU 18 JULAI 2009


Susilo kecam letupan bom
JAKARTA 17 Julai - Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyonomenyifatkan dua letupan bom yang menyebabkan sekurang-kurangnyasembilan orang terkorban di hotel-hotel mewah di ibu negara ini hariini sebagai 'tindakan keganasan.'

Australia: Insiden bom telah diramal
ADELAIDE 17 Julai - Institut Dasar Strategi Australia sebelum inimeramalkan kumpulan Jemaah Islamiyah (JI) akan melancarkan seranganbaru, sehari sebelum pengeboman dua hotel di Indonesia hari ini.

Dipercayai angkara Nordin Mat Top?
JAKARTA 17 Julai - Polis Indonesia menyiasat kemungkinan adanya kaitankejadian dua letupan bom di Hotel JW Marriott dan Ritz-Carlton di pusatbandar Jakarta hari ini dengan ketua militan rakyat Malaysia, NordinMat Top (gambar).


Masjid di Urumqi dikawal
URUMQI 17 Julai - Pasukan keselamatan lengkap bersenjatakan raifalseparuh automatik dan belantan mengadakan kawalan ketat ketika etnikUighur memenuhi masjid-masjid untuk menunaikan solat Jumaat, hari ini.

Nuklear: Iran lantik pengarah baru
TEHERAN 17 Julai - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad telah melantikpengarah baru untuk program nuklear negara ini berikutan peletakanjawatan tokoh veteran yang mengetuainya sebelum ini.

Zelaya dalam perjalanan pulang
TEGUCIGALPA 17 Julai - Seorang pembantu kanan Presiden Honduras, ManuelZelaya yang digulingkan menyatakan bahawa pemimpin itu dalam perjalananpulang ke tanah air untuk menubuhkan kerusi alternatif dalam kerajaandan akan menggunakannya sebagai 'perjuangan terakhir' untuk menumpaskankumpulan yang merampas kuasa.

Bekas isteri Jackson kemuka saman
LOS ANGELES 17 Julai - Bekas isteri Michael Jackson, Debbie Rowesemalam mengemukakan saman fitnah terhadap seorang wanita berhubunglaporan berita yang mendakwa Rowe bersedia menerima wang berjuta-jutadolar untuk melepaskan hak penjagaan ke atas kedua-dua anaknya bersamaRaja Pop itu.

Harry Potter kutip AS$104 juta
LOS ANGELES 17 Julai - Filem terbaru Harry Potter telah mengaut kutipansebanyak AS$104 juta (RM372.6 juta) di seluruh dunia pada hari pertamaia ditayangkan di pawagam, sekali gus mencatat rekod baru bagi filemitu, yang mengisahkan budak lelaki sihir.

Pentas konsert Madonna runtuh
MARSEILLE 17 Julai - Seorang pekerja Britain mati di hospital akibatkecederaan teruk apabila pentas yang dibina untuk konsert Madonna dibandar pelabuhan Perancis di sini hari ini runtuh.

10 pendaki terbunuh
TOKYO 17 Julai - Sekurang- kurangnya 10 orang pendaki terbunuh di pergunungan utara Jepun hari ini akibat cuaca buruk.






Noordin dikaitkan kejadian di Jakarta
JAKARTA: Polis Indonesia melihat kemungkinan ada kaitan antara letupan bom didua hotel mewah di Jakarta semalam dengan seorang suspek pengganaswarga Malaysia paling dikehendaki, Noordin Mohammed Top.

Letupan bom ketika penghuni hotel sarapan
JAKARTA:"Ia seperti satu aksi dalam filem," kata seorang pemandu teksimotosikal, Usman yang berada sekitar Hotel JW Marriott dan HotelRitz-Carlton bersebelahan ketika dua letupan bom menggegarkan ibunegara Indonesia semalam.

Kecoh selepas solat Jumaat
TEHERAN: Polis Iran melepaskan gas pemedih mata dan menggunakan belantan ketikacuba menyuraikan berpuluh-puluh ribu penyokong calon presiden yangtewas, Mir Hossein Mousavi ketika mereka membanjiri Universiti Teheranuntuk menunaikan solat Jumaat, kata saksi.

Israel rancang bunuh Mahmoud Ahmadinejad
TEHERAN: Menteri Perisikan Iran, Gholam Hossein Mohseni Ejeie berkata Israelmerancang untuk membunuh Presiden Mahmoud Ahmadinejad ketika pilihanraya presiden bulan lalu.

Delegasi mesyuarat Asean dilindungi
BANGKOK: Kerajaan Thailand berazam melindungi delegasi yang menghadiri mesyuaratAsean yang bermula semalam selepas bantahan antikerajaan menggagalkansidang kemuncak yang cuba dianjurkannya tiga bulan lalu, memaksapeserta melarikan diri menggunakan helikopter.

Anak Beckham ambil nama Tom Cruise
LOS ANGELES: David Beckham mendedahkan nama anak lelakinya yang ketiga diambil sempena nama aktor Hollywood Tom Cruise.

Jolie belajar pandu kapal terbang
LOSANGELES: Pelakon filem Tomb Raider, Angelina Jolie dilaporkan berehatseketika daripada jadual beliau yang padat untuk mengikuti semula kelasmemandu kapal terbang.

Neil Armstrong tak hadir sambutan
WASHINGTON: Neil Armstrong, manusia pertama yang menjejak kaki di bulan, tidakmenghadiri sambutan pencapaiannya yang akan diadakan Isnin ini bagimenandakan ulang tahun ke-40 misi Apollo 11.

Delegasi mesyuarat Asean dilindungi
BANGKOK: Kerajaan Thailand berazam melindungi delegasi yang menghadiri mesyuaratAsean yang bermula semalam selepas bantahan antikerajaan menggagalkansidang kemuncak yang cuba dianjurkannya tiga bulan lalu, memaksapeserta melarikan diri menggunakan helikopter.

Nawaz Sharif bebas tuduhan cetus keganasan
ISLAMABAD: Mahkamah agung Pakistan semalam mengetepikan kesalahan ke atas bekasPerdana Menteri, Nawaz Sharif atas dakwaan merampas kapal terbang dankeganasan, dua bulan selepas menarik balik larangan ke atas pemimpinpembangkang itu memegang jawatan awam

No comments:

Post a Comment