Thursday, July 9, 2009

RENCANA : KHAMIS 09 JULAI 2009


Memartabat BM, memantap BI
TEKS kenyataan akhbar Timbalan Perdana Menteri yang juga MenteriPelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai dasar memartabatkan bahasaMelayu, memantapkan bahasa Inggeris dan tawaran baru sistem pendidikanMalaysia di Putrajaya, semalam.

Keputusan wajar demi masa depan anak bangsa
KEPUTUSAN bahasa yang digunakan untuk mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik telah dimuktamadkan.


Mengekal perdamaian Aceh
Bendera calon Presiden, Susilo Bambang Yudhoyono dan pasangannya, Prof.Dr. Boediono begitu banyak berkibaran di Aceh ketika penulismenjejakkan kaki kali kedua di bumi Serambi Mekah itu, baru-baru ini.

BISIK-BISIK
AWANGlega apabila isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik(PPSMI) ditangani dengan bijaksana, membolehkan usaha berkesan untukmemartabatkan bahasa Melayu tanpa mengetepikan kepentingan bahasaInggeris.

Merapatkan perbezaan di Manek Urai
WANMusa Wan Hussin yang mencecah usia hampir 60 tahun cukup seronok diajakberbual tentang musim pilihan raya yang muncul lagi di Manek Urai,khususnya di kampungnya - Chuchoh Puteri A.

Kegelisahan umat Islam etnik Uighur di China
KEGANASANpihak berkuasa China ke atas masyarakat Islam etnik Uighur di Urumchi,ibu negeri Xinjiang seolah-olah tidak menggambarkan hubungan Chinadengan sejarah dan negara-negara Islam.

Mengambil alih lebuh raya bukan penyelesaian
KEPUTUSAN Unit Perancangan Ekonomi (EPU) mengenai kajian kewangan semuasyarikat konsesi lebuh raya bertol di negara ini bagi kajianpenstrukturan semula sektor itu dijadualkan siap akhir Julai ini danseterusnya dibentangkan kepada Kabinet.

Rakyat sengsara bila pemerintah tidak adil
BENAR, bukannya senang menjadi pemimpin. Buktinya, banyak isu rakyatyang perlu mendapat perhatian pemimpin gagal diselesaikan oleh pihakyang digelar pemimpin untuk rakyat. Menuding jari kepada pihak lain danmengharapkan pihak lain untuk menyelesaikan isu-isu yang timbul adalahsatu perbuatan yang tidak dapat diterima oleh rakyat.

SEHARI SEBUAH BUKU
BUKU ini mengupas mengenai konsep, teori dan pendekatan dalampembentukan sesebuah organisasi yang berkualiti serta berintegriti.Perbincangannya menyentuh tentang amalan berintegriti dalam pengurusanorganisasi termasuk dari sudut etika dan nilai yang boleh diamalkan.





Pemansuhan PPSMI kembalikan kebudayaan Melayu
RAMAIanak Melayu, Cina dan India berjaya dalam hidup, walaupun sebelum inimereka mendapat pendidikan dengan pengantar bahasa Melayu, termasukbagi subjek Sains dan Matematik. Bagi mereka, asalkan ada minat dankesungguhan, tiada masalah untuk memahirkan diri menggunakan bahasaantarabangsa itu.

Minda Pengarang: Penggunaan bahasa mudah difahami bantu proses pembelajaran
PERANCIS,Jepun dan China antara negara yang begitu bangga dengan bahasakebangsaan masing-masing. Ia menjadi prasyarat penting dalam apa jugaurusan yang membabitkan kepentingan negara sama ada dalam bidangperdagangan, perindustrian, bisnes, pendidikan sosial dan sebagainya,malah ia adalah bahasa komunikasi terpenting di negara-negaraberkenaan. Pelajar asing juga wajib mempelajari bahasa mereka jika mahumencari ilmu dalam sistem pendidikan negara berkenaan. Namun, merekatidak memandang ringan kepentingan bahasa lain, khasnya Inggeris keranasedar ia adalah bahasa komunikasi penting dunia dan bahasa ilmu. DiMalaysia, apabila Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik DalamBahasa Inggeris (PPSMI) mula dikuatkuasakan di sekolah pada sesi 2003,ia menimbulkan banyak reaksi. Matlamat kerajaan ialah untukmeningkatkan penguasaan bahasa asing itu dalam kedua-dua subjek pentingterbabit. Secara keseluruhannya, kajian mendapati bahasa Malaysia lebihrelevan dijadikan bahasa penghantar untuk kedua-dua mata pelajaranberkenaan. Banyak kelemahan, termasuk kekurangan guru yang mahirberbahasa Inggeris untuk menjayakan PPSMI yang memaksa ia dikajisemula. Selepas enam tahun, PPSMI gagal menunjukkan kejayaan, khasnyapencapaian murid dan pelajar di luar bandar.

100 hari pertama Najib membanggakan
SABTUini, 11 Julai 2009, genap 100 hari Datuk Seri Najib Razak menerajuikemudi negara yang sudah berusia kurang sebulan daripada 52 tahun

No comments:

Post a Comment