Thursday, July 9, 2009

AGAMA : KHAMIS 09 JULAI 2009


Kepimpinan dalam organisasi
SETIAP daripada kita ialah pemimpin, kepada umat, keluarga mahupun dirisendiri. Tugas memimpin itu merupakan amanah yang Allah kurniakankepada kita untuk ditunaikan sebaiknya.

Mengambil iktibar daripada pengembaraan
KATAKANLAH (wahai Muhammad): Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudianperhatikanlah bagaimana akibat buruk (yang menimpa) orang-orang yangmendustakan (Rasul-rasul itu). (al-An'am: 11)


Alfaro dilantik imam selepas pengislaman
TIGA belas tahun dulu, Vicente Mota Alfaro adalah seorang penganutKatolik yang warak. Boleh dikatakan pada setiap kali perjumpaan hariAhad di gereja tidak pernah beliau tidak hadir. Malah bukan itu sahaja,kitab Injil juga sentiasa menjadi teman setianya.





Hanya sifat tawaduk mampu kikis sombong, takbur
SESIAPAsaja yang jujur kepada petunjuk agama dan reda dengan panduan kehidupansebagai seorang Muslim pasti tidak sanggup bersikap takbur sertamembesarkan diri hanya supaya dipandang tinggi oleh orang lain.

Kuiscell anjur program pengajian falak peringkat sijil 36 jam
PUSATPengajian Sepanjang Hayat Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor(Kuiscell) dengan kerjasama Jabatan Mufti Selangor menganjurkan programpengajian falak peringkat sijil selama 36 jam kepada mereka yangberminat.

Hak Muslim: Isteri didera keluar rumah bukan kes nusyuz
BEBERAPAtahun lalu, ibu saya berkahwin baru selepas lima tahun bapa meninggaldunia. Sebagai anak saya berharap ibu hidup bahagia bersama suaminya.Namun, harapan saya musnah kerana bapa tiri seorang yang panas barandan sering mencederakan ibu apabila berlaku pertengkaran. Ibu seringdipukul hingga lebam, berdarah di bibir dan pipi. Akibat keganasan yangsering berlaku, ibu menjadi murung dan sering sakit serta takut denganbapa tiri. Ibu takut untuk membuat aduan kerana bimbang dicederakanlebih teruk oleh bapa tiri. Beberapa minggu lalu, ibu saya dipijak bapatiri di bahagian dada apabila cuba keluar dari rumah. Bagaimana carasaya dapat menyelamatkan ibu daripada keganasan bapa tiri dan jika ibukeluar dari rumah bolehkah beliau disabitkan nusyuz.Siti,Sungai Buloh, Selangor

No comments:

Post a Comment