Tuesday, July 14, 2009

AGAMA : SELASA 14 JULAI 2009


Imam pemimpin solat dan masyarakat
HADIS Rasulullah SAW di atas menunjukkan betapa umat Islam disuruhmenunaikan rukun Islam kedua ini secara berjemaah. Lagipun solatberjemaah bukan memerlukan bilangan yang ramai memadaisekurang-kurangnya dua orang, seorang imam dan seorang lagi makmum.

Safiyah menjadi tawanan perang
SafiyahBinti Hurai ialah puteri Huyai Bin Akhtab, Raja Yahudi keturunan Nadiryang dihalau keluar dari Kota Madinah pada tahun 4 Hijrah. Merekadihalau kerana merancang membunuh Nabi Muhammad.

Tiada nas puasa tiga bulan
MEGA: Umat Islam digalakkan puasa sunat bulan Rejab dan Syaaban tetapiada yang amalkan puasa tiga bulan iaitu dari bulan Rejab hinggaRamadan. Adakah ada dalil yang menyuruh berbuat demikian?








Tajdid Iman: Istighfar amalan kekal nikmat, hindar musibah, hapus dosa
SESUNGGUHNYAkehidupan paling bernilai bagi seorang insan bermula dari saatdilantunkan taubat, dijatuhkan butir air mata dan diperah segenapperasaan yang mengaku berdosa. Taubat bukan hanya hak milik sesetengahmereka yang berdosa, kotor dan jelik pada pandangan manusia.

Taubat perlu dilakukan sepanjang hayat, tidak bertangguh
RASULULLAHSAW bersabda yang bermaksud: "Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalamsatu lubang dua kali." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Jalin hubungan baik dengan bukan Islam digalak
APABILAberlaku kecaman terhadap Islam atau salah faham mengenai ajarannya,kita selalu meminta supaya bukan Islam atau pihak yang berpandangannegatif untuk cuba memahami serta mendapatkan maklumat yang betulmengenai Islam.

Persepektif Ikim: Tafsiran salah 'Saya yang menurut perintah' harus diperbetul
"SAYAyang menurut perintah" adalah amalan yang sebati dipegang dalam sektorawam. Frasa itu difahami dan diamalkan secara menyeluruh, baik padaperingkat jawatan rendah mahupun yang tinggi. Pasti ada sebabnya kenapafrasa itu begitu sinonim dengan penjawat awam.

No comments:

Post a Comment