Friday, July 10, 2009

AGAMA : JUMAAT 10 JULAI 2009


Solat duha sebagai roh rezeki
REZEKI melimpah, halal dan berkat adalah dambaan atau keinginan setiaporang, apatah lagi disertakan dengan kedudukan yang mulia dan ilmu yangbermanfaat.


Kamus Bergambar Pintar Soleh tampil berbeza
BAHASAmencerminkan ketinggian suatu bangsa. Apabila bahasa sendiridiperlekehkan, tempiasnya juga terkena pada kemuliaan bangsa.


Kekufuran bawa kerugian dunia dan akhirat
SYEIKHSya'rawi berkata : "Sesungguhnya risalah yang dibawa Rasulullah SAWamat jelas. Inilah yang termaktub dalam kitab Samawi. Maka apakah yangmenjadikan kamu hai ahli Kitab, tidak beriltizam jalan kebenaransedangkan kamu menjadi saksi? Sudah pasti telah disentuh kepada merekasyubhah. Sesungguhnya Allah tidak lupa apa yang mereka lakukan."

Kisah cinta Halimatul Saadiah
ADALAHmenjadi tradisi bagi keluarga-keluarga mulia di Mekah untuk menghantaranak mereka ke kawasan pergunungan. Ini bertujuan agar anak merekadapat menghirup udara yang sedar dan membesar dengan sihat. Anak-anakini akan disusui oleh wanita daripada kaum Bani Sa'ad.

Gaji adalah hak individu
Soalan: ADAKAH gaji isteri adalah hak mutlak suami, bermakna setiapperbelanjaan isteri terhadap gajinya sendiri perlu meminta izin suamiterlebih dahulu dan isteri tidak boleh berbelanja tanpa pengetahuansuami?







Gejala sosial 'penjajahan' resap dalam kehidupan Muslim
KENIKMATAN masa muda hanya datang sekali dalam hidup manusia. Kenikmatan itu tidakharus dipersia-siakan dengan melakukan perkara yang boleh merencatkanhidup seperti perlakuan negatif yang menyelubungi remaja muda pada eramoden hari ini.

Tiada alasan elak laksanakan perpaduan di kalangan umat Islam
DEKAT di mata jauh di hati, apa lagi bila jauh di mata bertambah jauh dihati. Agaknya begitulah lebih tepat gambaran kedudukan masyarakat hariini. Perhubungan serta pertalian semakin renggang dan lerai,perhubungan kekeluargaan, jiran tetangga bukan saja retak, malah adayang sudah terbelah.

Sahabat sejati beri manfaat dunia, akhirat
PERUMPAMAANMelayu menyatakan 'sahabat baik umpama pohon rendang' membawa maksudrakan karib sanggup bersama ketika susah dan memberi bantuan tanpamengira masa atau keadaan.

Umat Islam perlu serius pastikan generasi Muslim bersih dadah
STATISTIKAgensi Antidadah Kebangsaan (AADK) 2008 merekodkan 12,352 penagih.Secara umumnya 75 peratus penagih ialah Melayu dan setiap harikira-kira 17 penagih baru dikesan.

No comments:

Post a Comment