Saturday, May 30, 2009

RENCANA : SABTU 30 MEI 2009

Image
Berpaksikan Perlembagaan
SEWAKTU Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memperkenalkankonsep 1 Malaysia pada 3 April lalu, perkiraan awal banyak pihak iamampu mengimbangi desakan dan tuntutan yang menjurus kepada kepentingankaum.

Image
Tradisi konflik Asia Timur
Sejak kebelakangan ini, banyak inisiatif diambil untuk mengurangkankonflik yang berlaku di rantau Asia Timur (yang melibatkan China, KoreaUtara, Korea Selatan, Jepun dan entiti Taiwan yang wujud sebagai sebuahkerajaan).

Image
Senjata 'kelas ketiga' Pyongyang gegar kuasa besar
PENGUMUMAN kejayaan ujian senjata nuklear oleh Korea Utara yangdijalankan pada 25 Mei 2009 telah mengejutkan dan menimbulkan pelbagaireaksi masyarakat antarabangsa dan kuasa-kuasa besar dunia terhadaptindak-tanduk Pyongyang yang sering menimbulkan provokasi dan dilemakeselamatan kepada masyarakat antarabangsa.

BISIK-BISIK
SEMACAM tidak sah jika lorong dan jalan di bandar dan pekan kecil dinegara kita sekarang tidak dicemari dengan iklan-iklan haram ysngmenawarkan umpan supaya berhutang.

Chin Peng ujian pertama 1 Malaysia
KONSEP1 Malaysia nampaknya menerima ujiannya yang pertama. Maka tunjukkansemangat 1 Malaysia yang telah diperkenalkan oleh Perdana Menteri. Masatelah tiba untuk semua rakyat Malaysia bersatu menunjukkan rasa bencipada Chin Peng dan Parti Komunis Malaya (PKM), bukan kerana prejudisterhadap identiti kaum atau agamanya, tetapi kerana semangatmempertahankan kestabilan dan kemakmuran negara.

Jangan biarkan ah long terus berleluasa
KEKEJAMAN yang dilakukan oleh ah long terhadap golongan pemiutang yanggagal membayar pinjaman kini sudah berada pada tahap serius dan perluditangani segera.

Terkenang yang tulus, yang kudus
ANTARAdetik-detik sejarah yang tidak dapat saya lupakan ialah keruntuhansaham syarikat Pan Electric yang diperdagangkan di kedua-dua bursasaham Kuala Lumpur dan Singapura pada 1985.

Pelik calon mati, calon tarik diri diisytihar menang pilihan raya
PELIKtapi benar - memang sukar untuk dipercayai seorang calon yang meninggalsebelum pilihan raya berlangsung tetap dipilih oleh rakyat sebagaiwakil rakyat.






Pakar pendidikan perlu diberi ruang berbicara, luah pendapat
KELMARIN,Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa mulai tahun depan semuacalon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) hanya dibenarkan mengambil 10 matapelajaran, susulan kenyataannya seminggu lalu mengenai isu itu. Apayang dilakukan itu adalah demi kebaikan pelajar, guru dan negara amnya.

Had subjek SPM tak pinggir pelajar aliran agama
LANGKAHkerajaan mengehadkan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mengambilhanya 10 mata pelajaran adalah wajar meskipun sesetengah pihak berbezapendapat terutama berkaitan nasib pelajar aliran agama.

Perjanjian hijau langkah capai kemakmuran
ISTILAHmapan sudah menjadi asas kepada hampir semua pemikiran ekonomi masakini. Ia amat penting bukan hanya kepada pemikiran hari ini, bahkanuntuk keamanan dan keselamatan hari esok.






Image
Lambakan ‘permainan seks’ di pasaran
PERMAINAN video yang bermula pada era 1980-an, kini mengalami evolusiyang kian hebat terutama sejak pengenalan Play Station tidak lamadahulu yang merancakkan lagi aktiviti itu di samping penggunaankomputer sebagai medium.

Masalah sosial remaja amat membimbangkan
KUALALUMPUR 29 Mei - Masalah sosial generasi muda negara ini kini beradapada tahap amat membimbangkan apabila kanak-kanak seawal usia tujuhtahun telah terdedah dengan permainan video berunsur seksual.

Ibu bapa perlu terbuka bincang seks
KUALA LUMPUR 29 Mei - Ibu bapa perlu bersikap terbuka dengan anak-anak apabila membincangkan mengenai topik seks.

Pengaruh video: Seks seawal usia 14 tahun
INTAN,16, (bukan nama sebenar) mengenali permainan video berunsur seks sejakberumur 12 tahun yang kemudian membawa kepada pengalaman melakukansendiri hubungan jenis pada usia 14 tahun.







Menginap di perkampungan nelayan
Tersenarai sebagai destinasi inap desa dalam kalendar pelancongan sejaksetahun lalu, orang ramai boleh menginap dan menikmati ketenangan dipulau yang terletak kira-kira 16 kilometer nautika dari tanah besarSeberang Perai ini.

Image
Seri Melayu rai ibu bapa
Aktiviti tahunan Restoran Seri Melayu ini berjaya menarik seramai 400 orang tetamu.

No comments:

Post a Comment