Saturday, May 30, 2009

NASIONAL : SABTU 30 MEI 2009

Pinda perlembagaan
KUALA LUMPUR 29 Mei – Majlis Tertinggi (MT) UMNO yang bermesyuarat hariini menetapkan 13 hingga 16 Oktober depan sebagai tarikh berlangsungnyaPerhimpunan Agung UMNO 2009.

Mustapa pengarah pilihan raya Manek Urai
KUALALUMPUR 29 Mei - Majlis Tertinggi (MT) UMNO melantik Pengerusi BadanPerhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed sebagai PengarahPilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, Kelantan.

Image
Runtuh: Lagi dua mayat ditemui
PETALINGJAYA 29 Mei - Pasukan mencari dan menyelamat hari ini berjayamengeluarkan dua lagi mayat mangsa runtuhan bangunan pusat beli belahJaya Supermarket di Seksyen 14, di sini.

UMNO Pulau Pinang sifatkan PKR hanya pandai bercakap
PULAUPINANG 29 Mei - UMNO Pulau Pinang menyifatkan Parti Keadilan Rakyat(PKR) dan rakan sekutunya hanya pandai bercakap 'berapi-api' tetapitidak tahu membawa pembangunan kepada rakyat.

Perubahan radikal perlu bagi NWO
KUALALUMPUR 29 Mei - Perubahan radikal perlu dilakukan dalam sistem tatanilai dan budaya jika masyarakat ingin menyaksikan sebuah Tata DuniaBaru (NWO) yang dtingkatkan dengan kemajuan zaman teknologi digitalatau zaman digital menikmati faedah dari NWO.

Chin Peng: Azizan sokong Najib
JITRA29 Mei - Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak menyifatkanKerajaan Persekutuan mengambil tindakan yang betul apabila tidakmembenarkan bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), ChinPeng kembali ke negara ini.

Pelajar Malaysia lemas di AS
KUALALUMPUR 29 Mei – Seorang pelajar negara ini yang menuntut diPennsylvania State University, Amerika Syarikat (AS) meninggal duniasetelah lemas ketika bercuti di Great Smokey Mountain National Park,Tennessee, pada 24 Mei lalu.

Lawatan PM ke China bincang tema ekonomi
PUTRAJAYA29 Mei - Isu ekonomi dan perdagangan menjadi topik penting yang akandibincangkan antara Malaysia dengan China semasa lawatan rasmi PerdanaMenteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke republik itu pada 2 hingga 5 Junini.





Gantung jawatan jika didakwa
KUALALUMPUR: Berkuat kuasa serta-merta, pemimpin Umno di semua peringkatyang didakwa di mahkamah atas pelbagai kesalahan secara automatik akandigantung semua jawatannya dalam parti.

Subjek teras dikurang
KUALALUMPUR: Bilangan subjek teras Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akandikurangkan kepada tiga atau empat, berbanding enam sekarang selaraskeputusan mengehadkan maksimum 10 mata pelajaran yang boleh diambilcalon peperiksaan itu, mulai tahun depan.





Image
Laporan awal runtuhan bangunan dibawa ke Kabinet
KUALA LUMPUR 29 Mei - Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan akanmembentangkan satu kertas kerja berhubung tragedi runtuhan bangunanpusat beli belah Jaya Supermarket di Seksyen 14 di sini pada mesyuaratKabinet akan datang.

Image
Kecuaian mungkin punca tragedi
KUALALUMPUR 29 Mei - Tidak mengikut nasihat pakar perundingan dan kecuaianmungkin merupakan faktor yang menyebabkan bangunan Jaya Supermarket diPetaling Jaya runtuh semalam.

Selangor arah Ikram, DOSH siasat
SHAHALAM 29 Mei – Kerajaan negeri mengarahkan Institut Kerja Raya Malaysia(Ikram) serta Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (DOSH)menjalankan siasatan bagi mencari punca sebenar yang menyebabkan JayaSupermarket di Seksyen 14, Petaling Jaya runtuh semalam.

Mayat mangsa warga Indonesia akan dibawa pulang segera
PETALING JAYA 29 Mei - Mayat warga Indonesia yang terkorban dalamruntuhan bangunan pusat beli belah Jaya Supermarket di Seksyen 14, disini akan dihantar pulang ke negara asal mereka dengan kadar segera.

Zulkifli desak kerajaan halang Chin Peng
KUALA LUMPUR 29 Mei - Ahli Parlimen Kulim Bandar Bahru dari PartiKeadilan Rakyat (PKR), Zulkifli Noordin hari ini menggesa kerajaanmelakukan apa sahaja bagi menghalang bekas Setiuasaha Agung PartiKomunis Malaya (PKM) Chin Peng menjejakkan kaki ke negara ini.

Chin Peng berhak pulang - Peguam
PULAU PINANG 29 Mei - Peguam Chin Peng, Darshan Singh Khaira mendakwabekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) itu berhak pulang ke negaraini di bawah perjanjian yang ditandatangani antara Kerajaan Malaysiadan PKM pada 2 Disember 1989 di Haadyai, Thailand.

Image
Saya orang pertama tuntut bela
PULAU PINANG 29 Mei - "Kalau Chin Peng masuk ke Malaysia, sayalah orangpertama mencarinya untuk menuntut bela atas kekejaman yang dilakukan,"luah pesara tentera, Yahya Shafie, 76 tahun.

Image
Jangan benar Chin Peng pijak bumi Malaysia
''Kalauboleh, saya akan minta orang buat jerangkap samar seperti yang sayakena dulu dan masukkan Chin Peng ke dalamnya biar berkecai tubuhbadannya sehingga tiada secebis daging pun yang tinggal."

Perangi ideologi komunisme habis-habisan
KUCHING29 Mei - Rakyat perlu menentang habis-habisan usaha menghidupkankembali ideologi komunisme kerana ia dikhuatiri boleh mempengaruhigenerasi muda untuk bertindak ganas dan memberontak.

Penduduk kampung hidup sengsara kerana komunis
BALING 29 Mei - "Usah bawa balik pemimpin yang pernah mengancam nyawa kami dan keluarga."

Opah Simah tidak dapat lupa dipaksa hidup bersama komunis
KAMPUNGGAJAH 29 Mei - ''Selama 52 tahun hidup bersama komunis, hati saya tidakpernah tenteram. Hari ini, saya rasa macam mati hidup semula."

Bekas anggota PKM wujud blog
KUALA LUMPUR 29 Mei - Seorang lelaki yang mendakwa dirinya bekasanggota komunis telah mewujudkan blog bagi mengagungkan perjuanganParti Komunis Malaya (PKM) yang telah membunuh beribu-ribu rakyatnegara ini antara tahun 1948 hingga 1960.

Pemikad bantah usaha bawa pulang
ALORSETAR 29 Mei - Pertubuhan Perpaduan Melayu Kedah (Pemikad) membantahsebarang usaha untuk membawa pulang bekas pemimpin Parti Komunis Malaya(PKM), Chin Peng ke negara ini.

PBTM Pahang sedia kerah ahli
KUANTAN29 Mei - Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Pahang akanmenggerakkan ahlinya untuk menentang pihak-pihak yang cuba membawapemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng pulang ke negara ini.

'Tidak harus dibenarkan pulang'
LENGGONG29 Mei - Keganasan komunis terhadap rakyat negara ini memang tidakdapat digambarkan dan mengundang nostalgia cukup pahit.

Hak asasi bukan hujah izin Chin Peng pulang
KUALA LUMPUR 29 Mei - Pertimbangan hak asasi tidak boleh digunakansebagai hujah untuk menghalalkan kepulangan bekas pemimpin PartiKomunis Malaya (PKM), Chin Peng ke negara ini.

Jangan angkat pemberontak sebagai hero - Rosnah
KUALA LUMPUR 29 Mei - Jangan angkat pemberontak sebagai hero keranamereka merupakan punca kepada penderitaan rakyat, tegas KetuaPergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

Pembangkang sokong Chin Peng memalukan
KUALA LUMPUR 29 Mei – Sikap pembangkang di negara ini yang cubamenongkah kehendak rakyat dengan bersetuju agar pemimpin komunis, ChinPeng dibenarkan pulang disifatkan sebagai memalukan, tidak sensitif danhanya bermotifkan politik.

Bayi jantung berlubang dibantu
SUNGAIPETANI 29 Mei - Penderitaan seorang bayi, Yanakphart Sharin, berusia 11bulan dari Kampung Lengkuas, Teloi Kanan, Baling dekat sini, yangmenghidap penyakit jantung berlubang sejak dilahirkan, mula mendapatperhatian ramai.

Image
Usahawan DCL turut bantu Muhammad Saad
JOHOR BAHRU 29 Mei - Sebaik sahaja membaca artikel mengenai penderitaanMuhammad Saad Zainuddin yang disiarkan Utusan Malaysia, hati PengarahUrusan D'Navechee Beauty (M) Sdn. Bhd., Datuk Azlina Che Abdullah terustersentuh.

Injap jantung sahaja sesuai didermakan
KUALA LUMPUR 29 Mei - Kebanyakan organ dan tisu yang didermakan olehseorang pesakit yang meninggal dunia kerana mati otak di HospitalTengku Ampuan Afzan, Kuantan semalam didapati tidak sesuai untukdipindahkan kepada pesakit yang memerlukan.

Ramai hidap sakit sistem penghadaman
KUALA LUMPUR 29 Mei - Semakin ramai rakyat Malaysia kini didapatimenghidap penyakit berkaitan sistem penghadaman badan terutama kanserusus, Sindrom Gangguan Usus (IBS) dan ulser peptik sehingga membawakepada kematian.

Malaysia masih bebas H1N1
KUALA LUMPUR 29 Mei - Pelancong dan orang awam yang berada di negaraini tidak perlu bimbang dengan wabak selesema babi atau influenza A(H1N1) kerana negara ini masih selamat daripada jangkitan tersebut.

14,772 kes H1N1 di seluruh dunia
PUTRAJAYA 29 Mei - Jangkitan virus influenza A (H1N1) di dunia telahmeningkat kepada 14,772 kes berbanding 14,671 kes yang dilaporkansemalam.

Rokok: Amaran kesihatan wajib mulai Jun
KUALALUMPUR 29 Mei - Kementerian Kesihatan akan menguatkuasakan sepenuhnyacetakan amaran kesihatan bergambar pada setiap bungkusan rokok bermula1 Jun.

RM1 sebulan bantu masyarakat
SUNGAI PETANI 29 Mei - Kira-kira 33,000 ahli UMNO Bahagian Baling akanmemberi sumbangan RM1 sebulan untuk disalurkan kepada tabung kebajikanbagi membantu mereka yang memerlukan, mulai bulan depan.

3 diseksa bukan kes pertama
KUALALUMPUR 29 Mei - Kisah kejam tiga lelaki dikurung gara-gara gagalmelunaskan hutang ah long seperti yang dilaporkan akhbar kelmarin bukankali pertama terjadi.

Badan khas ditubuhkan siasat bayi patah tulang
KANGAR28 Mei - Satu badan khas akan ditubuhkan oleh Hospital Tuanku Fauziah(HTF) di sini bagi menyiasat kes seorang bayi, Siti Balqis Sany berusia35 hari yang didakwa patah tulang selangka bahu kiri ketika dilahirkanakibat kecuaian kakitangan hospital tersebut.

Image
Ujian poligraf mampu kesan penyelewengan?
KUALALUMPUR 29 Mei - Sejauh mana kejujuran dan keikhlasan seseorang wakilrakyat dan pentadbir kerajaan dalam memberikan khidmat kepada rakyat?

Pasukan MMU VI misi Minurso selamat kembali ke tanah air
KUALALUMPUR 29 Mei - Pasukan Perubatan Malaysia (MMU) VI bagi misiPertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Untuk Referendum di Sahara Barat(Minurso) selamat kembali ke tanah air kelmarin.

KWSP buka pusat khidmat setempat
KUALA LUMPUR 29 Mei – Pencarum kini hanya perlu berhubung dengan PusatPengurusan Panggilan Setempat (CMC) Kumpulan Wang Simpanan Pekerja(KWSP) bagi mendapatkan sebarang maklumat dan perkhidmatan.

Akta baru beri manfaat pesara tentera
KOTAKINABALU 29 Mei – Lebih 350,000 pesara tentera akan menerima manfaatapabila Akta Veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) digubal tidak lamalagi.

Image
Program Utusan Sukma Sepagi Sastera Jun ini
SEREMBAN 29 Mei - Kumpulan Utusan dan Persatuan Penulis Negeri Sembilan(Pen) dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) akanmenganjurkan program Utusan Sukma Sepagi Sastera di tiga buah sekolahterpilih di negeri ini pada bulan depan.

2 rentung dalam kemalangan
KENINGAU 29 Mei - Dua lelaki rentung dalam kemalangan yangmengakibatkan kenderaan kedua-duanya terbakar di Jalan Keningau-Tenomberhampiran Kampung Senagang dekat sini semalam.

Operasi mencari penyelam AS dihentikan
KUANTAN29 Mei - Operasi mencari dan menyelamat seorang penyelam warga negaraAmerika Syarikat (AS) yang hilang dalam kejadian kapal layar karam diperairan Pelabuhan Kuantan, Ahad lalu, telah dihentikan semalam.

Kanak-kanak 2 tahun maut dilanggar bas
JOHORBAHRU 29 Mei - Seorang kanak-kanak berusia dua tahun maut dilanggarsebuah bas sekolah yang berhenti untuk menurunkan abangnya di hadapanrumah mereka di Kulaijaya, dekat sini hari ini.

Jenazah ditahan kerana keliru status agama
SHAHALAM 29 Mei - Kejadian 'merebut' jenazah dan dilema untuk dikebumikansecara Islam ataupun mengikut agama kelahiran, berlaku lagi diSelangor.

Kerajaan negeri perlu bertanggungjawab
KOTABHARU 29 Mei – Kerajaan negeri perlu bertanggungjawab terhadapkelulusan bagi pembukaan ladang kelapa sawit di kawasan hutan simpanStong sekiranya ia melibatkan kawasan yang sepatutnya dikekalkansebagai khazanah negeri.

Laporan audit PKFZ diserah pada SPRM
PUTRAJAYA29 Mei - Pengerusi Pihak berkuasa Pelabuhan Klang (PKA), Datuk Lee HwaBeng hari ini menyerahkan laporan audit projek pembangunan Zon BebasPelabuhan Klang (PKFZ) kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) bagi menjalankan siasatan.

Kementerian akan teruskan pembangunan PKFZ
SHAH ALAM 29 Mei - Kementerian Pengangkutan akan tetap meneruskanpembangunan di Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) walaupun dilaporkanwujud kelemahan serta konflik dari segi tadbir urus oleh syarikatjuruaudit, PricewaterhouseCoopers Advisory Services Sdn. Bhd. (PwC).

Kerajaan susun semula pengurusan
KUALA LUMPUR 29 Mei - Kerajaan sedang dalam proses menyusun semulapengurusan Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) dan anak syarikatnya, PortKlang Free Zone Sdn. Bhd. setelah laporan audit mendedahkan kelemahanurus tadbir sebagai punca projek pembangunan Zon Bebas Pelabuhan Klang(PKFZ) dirundung pelbagai masalah.

RM370 juta untuk beli dan naik taraf SMC - Tiong Lai
KOTA KINABALU 29 Mei - Kerajaan memperuntukkan RM370 juta bagi membelidan menambah baik Pusat Perubatan Sabah (SMC) untuk dijadikan hospitalkerajaan yang baru di sini.

Perolehan Sukhoi lengkap hujung tahun
KUALA LUMPUR 29 Mei - Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) bakalmelengkapkan perolehan kesemua 18 buah jet tempur Sukhoi SU-30MKM dalaminventorinya dengan penerimaan enam lagi pesawat jenis itu akhir tahunini.

Indonesia nyaris tembak kapal Malaysia
JAKARTA 29 Mei - Tentera Laut Indonesia mendakwa hampir menembak sebuahkapal Tentera Laut Diraja Malaysia yang didakwa menceroboh perairanitu, tetapi dibatalkan setelah kapal terbabit beredar.

Maksimum 10 subjek SPM: MIC bantah
KUALALUMPUR 29 Mei – MIC akan menghantar bantahan bertulis kepada TimbalanPerdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung keputusanmengehadkan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mengambil maksimum 10subjek sahaja mulai tahun depan.





Tadau Kaamatan, Gawai lambang perpaduan: PM
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata sambutan Tadau Kaamatan di Sabahdan Hari Gawai di Sarawak, bukan saja menghormati warisan dan budayamasyarakat etnik yang lama bertapak di Malaysia Timur, malahmencerminkan keakraban dan perpaduan melalui perkongsian nilai murni.

Lawatan PM ke China erat kerjasama
PUTRAJAYA:Lawatan rasmi empat hari Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak keChina mulai Selasa ini penting bagi membentuk hubungan dan kerjasamalebih erat dalam bidang ekonomi dan perdagangan kedua-dua negara, kataMenteri Luar, Datuk Anifah Aman.

Malaysia bebas wabak Influenza A
KUALALUMPUR: Malaysia bebas daripada penularan Influenza A (H1N1) apabilatiada lagi jangkitan baru dikesan sejak dua kes yang disahkan positifvirus itu di negara ini, dua minggu lalu.

'Struktur lantai tidak stabil'
SKUDAI:Seorang pakar kerja meroboh bangunan berkata, struktur lantai bangunanyang roboh dan mengorbankan empat nyawa, kelmarin, tidak stabil jika iapecah sedikit.

Mayat ke-4 ditemui, tiga lagi masih dicari
PETALINGJAYA: Pasukan Mencari dan Menyelamat (SAR) berjaya mengeluarkan dualagi mayat dari bawah runtuhan Jaya Supermarket di Seksyen 14 di sini,sehingga malam tadi, menjadikan jumlah korban setakat ini empat orang.

Laporan awal runtuhan ke Kabinet minggu depan
PETALINGJAYA: Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan membentangkanlaporan awal runtuhan bangunan Jaya Supermarket di Seksyen 14 di sini,kelmarin kepada Kabinet, minggu depan.

Terkilan terpaksa tinggal rakan bawah runtuhan
PETALINGJAYA: Seorang mangsa sedih dan ralat kerana terpaksa meninggalkanrakannya yang tersangkut di bawah runtuhan sambil meminta pertolongankerana panik apabila bangunan tempat mereka berkerja runtuh.

MB arah Ikram siasat punca struktur runtuh
SHAHALAM: Kerajaan negeri mengarahkan Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram)dan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Dosh) menjalankansiasatan bagi mengenal pasti punca runtuhan bangunan empat tingkat yangpernah menempatkan Jaya Supermarket di Seksyen 14, Petaling Jaya,kelmarin.

Had subjek SPM seimbang akademik, kokurikulum
KUALALUMPUR: Langkah kerajaan mengehadkan maksimum 10 mata pelajaran untukcalon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah satu transformasipendidikan secara menyeluruh untuk menyeimbangkan kecemerlanganakademik dan kokurikulum setiap pelajar

MBM beri penerangan kekejaman Chin Peng
LENGGONG:Majlis Belia Malaysia (MBM) akan melakukan siri jelajah ke seluruhnegara bagi menerangkan kepada orang ramai khususnya belia mengenaiideologi komunis dan kekejaman yang dilakukan Parti Komunis Malaya(PKM) sehingga hampir merencatkan pembangunan negara ini.

Pelajar lemas di AS sempat hubungi sepupu
KUALALUMPUR: Penuntut Malaysia, Nublan Zaki Norhadi, 20, yang meninggaldunia ketika bercuti di Abraham Falls, Great Smokey Mountain NationalPark, Amerika Syarikat pada Ahad lalu sempat menghubungi sepupunyamemaklumkan akan kembali ke tanah air minggu ini.

Dosh benar kerja roboh bangunan
KUALALUMPUR: Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Dosh) mengesahkanmemberi kelulusan untuk meruntuhkan bangunan Jaya Supermarket diSeksyen 14, Petaling Jaya selepas berpuas hati dengan kaedah kerjaroboh yang dicadangkan.

No comments:

Post a Comment