Sunday, May 31, 2009

RENCANA : AHAD 31 MEI 2009

Image
Dia pengganas bukan pejuang
MINGGUAN: Bolehkah Datuk Seri mengimbas sejarah negara dalam memerangi keganasan komunis?

Jangan buta sejarah kerana kepentingan politik
TERNYATA sekali selepas Pilihan Raya Umum Ke-12, isu-isu berkaitandengan perkauman seolah-olah menjadi bahan paling laris bagi sesetengahpemimpin politik untuk menjajanya.

Realiti, sejarah teras 1 Malaysia
Banyakpendapat telah dimajukan oleh pelbagai pihak tentang konsep 1 Malaysiayang telah perkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun AbdulRazak apabila beliau mengambil alih teraju kepimpinan kerajaan pada 3April yang lalu.

Menentang kedurjanaan
Dalamruangan ini, minggu lalu Awang mengulas permintaan Pengerusi GerakanPulau Pinang, Dr. Teng Hock Nan agar kerajaan membenarkan pemimpinParti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng pulang ke tanah air.

Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagaipihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan RayaUmum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulaspanjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataanseorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetikdaripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan TeeAbdullah) untuk renungan kita semua.

Man U dan penyatuan
Awang bukanlah peminat pasukan Barcelona mahupun Manchester United(MU), dua pasukan ternama yang berentap pada final Liga Juara-JuaraEropah, baru-baru ini.

Menilai hujah Husam
PADAtahun 1993, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu merupakan NaibPresiden UMNO telah melakukan satu perkara yang di luar tradisi UMNO,apabila mengadakan sidang akhbar khas di Ibupejabat UMNO bagimengumumkan kesediaan untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden partidan sekali gus mencabar kedudukan Tun Ghafar Baba. Langkah Anwarmenjadi bualan hangat kerana sebelum ini tidak pernah ada pemimpinparti itu yang berbuat demikian.

Utusan Melayu, Askar Melayu dan komunis Melayu
OLEHkerana hari ini bulan Mei berada di penghujungnya, penulis inginmerakamkan penghargaan kepada ayahanda yang hari jadinya jatuh pada 7Mei lalu.

Cabaran akhbar Melayu
Dalammenelan pahitnya realiti kedudukan bahasa Melayu, politik orang-orangMelayu serta nilai-nilai budaya Melayu yang menjadi tunggak DasarKebudayaan Kebangsaan dihakis dan diperlekeh, ada yang bertanyabagaimana pula dengan Utusan Melayu ? Pertanyaan ini tentunya suatuyang jujur dan lahir dari kelopak nurani apabila mereka melihat apasaja yang berkaitan dengan Melayu seolah-olah tidak relevan lagi denganlonjakan modenisasi.

Pentadbiran yang baik jadi sandaran
ADAparti-parti politik yang berjaya dalam perjuangan kemerdekaankemudiannya tewas dalam pilihan raya. Antara sebab ialah munculnya parapengundi baru. Juga berlaku perubahan-perubahan dalam masyarakatmajmuk. Lalu pelbagai kata sepakat masa lampau dipersoal dan dikritik.Kerana, bagi sesetengah pihak masa lampau adalah negara asing.

Jadikan Kota Buku mercu tanda
BUKUadalah jambatan kepada ilmu. Dalam usaha seseorang mendaki kejayaanatau mencorak kemungkinan pastinya perkara pertama yang perlu dilakukanialah dengan memperoleh ilmu.

Keselamatan Ratu Elizabeth II terancam?
DALAM menangani soal keselamatan pemimpin-pemimpin negara, kita sangatberbangga kerana anggota keselamatan kita berjaya menjalankan tugasmereka dengan cemerlang. Sehingga kini kita masih lagi belum mendengarsebarang kejadian yang tidak diingini berlaku terhadap pemimpin negara.

Image
Sentimen anti China di PNG
Papua New Guinea (PNG), bukan sahaja mundur tetapi kini bergelut dengankrisis perkauman, terutama antara penduduk asal negara itu denganpendatang dari Asia.

Tujuh dekad membela bangsa
DALAMmenghurai sejarah akhbar ini, sememangnya Utusan Melayu dan orangMelayu adalah dua perkara yang sangat sinonim semenjak dulu sehinggalahsekarang.

Siri pembunuhan Ryan terbongkar
MINGGU lalu dipaparkan kisah bagaimana Verry Idham Henyansyah alias Ryan pembunuh bersiri yang membunuh Hery Santoso.







Personaliti calon jadi penentu pola pengundian Manek Urai
POLITIKKelantan kelihatan tenang sejak setahun lalu selepas Pas menguasaimajoriti dua pertiga kerusi dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) padaPilihan Raya Umum Mac 2008 berbanding majoriti tipis dua kerusi selepaspilihan raya umum 2004 dan pilihan raya kecil Pengkalan Pasir pada2005.

Era baru hubungan Malaysia-China
PADA28 Mei 1974, Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdul Razak Hussein tibadi Beijing untuk lawatan rasmi pertama pemimpin negara ini ke RepublikRakyat China serta menjalin hubungan diplomatik dengan negara palingramai penduduk itu. Malaysia menjadi negara Asean pertama yang berbuatdemikian dan antara negara terawal mengiktiraf peranan China sebagaikuasa besar dunia, selain berani bersahabat dengan Beijing ketika eraPerang Dingin serta pengaruh komunisme di Asia Tenggara masih membara.

Prosedur roboh bangunan perlu lebih ketat
KEJADIANbangunan runtuh di Seksyen 14, Petaling Jaya yang mengorbankan tujuhpekerja, petang Khamis lalu, seharusnya dijadikan pengajaran kepadasemua pihak bagi mengelak tragedi seumpama itu berulang. Pihakberkuasa, misalnya, sewajarnya menilai kembali peraturan berhubungproses meroboh bangunan tinggi yang dilaksanakan di negara ini. Kitatidak boleh selama-lamanya menyalahkan takdir berikutan kejadianberkenaan, sebaliknya perlu melihat sama ada peraturan dan prosedursedia ada sudah mencukupi dan apakah wujud sebarang kelemahan.Bagaimana pula dengan tindakan penguatkuasaan dan hukuman yang bolehdikenakan terhadap kontraktor yang tidak mematuhinya? Ini pentingkerana pembangunan terutama di kawasan Lembah Klang dijangka memasukifasa baru dan banyak bangunan lama yang dibina pada tahun 1960-an dan1970-an mungkin perlu dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembinaanbangunan baru yang lebih canggih selaras dengan kehendak semasa.Justeru, sudah sampai masanya kerajaan menilai kembali undang-undangsedia ada bagi memastikan kerja meroboh bangunan selepas ini memenuhipelbagai aspek keselamatan. Tanpa peraturan terkini yang memberikankeutamaan kepada tahap keselamatan tertinggi, kita bimbang kerjameroboh bangunan lama akan mengundang masalah termasuk menyebabkankemalangan maut yang sepatutnya boleh dielakkan sekiranya semua pihakmematuhi peraturan dan prosedur yang ditetapkan




Ikon kenangan keluarga
Jaya Supermarket ialah mercu tanda paling popular di Petaling Jaya.Dalam usaha memberi wajah baru kepadanya, tiba-tiba ia runtuh danmengorbankan nyawa. Namun, kenangan terhadapnya tidak pernah luntur.

Dilema 'orang ketiga' Dilema
KEHADIRAN orang ketiga sering dikaitkan sebagai punca keruntuhan rumahtangga selebriti. Kemunculan pelakon Memey Suhaiza menyebabkan NormanHakim dan Abby Abadi bercerai.

Membunuh dalam tidur
Somnambulisme adalah antara sindrom gangguan tidur yang pelik. Dalammod lena, penderita boleh bercakap, berjalan-jalan, memandu kenderaanataupun mencederakan orang lain tanpa disedarinya.

Cerita wartawan hutang ah long
Pinjam RM10,000 tapi bayar RM120 sehari selama seumur hidup. Ada peminjam yang gagal diperlakukan seperti binatang.

Baham anak sendiri
Rashid terima balasan kerana merogol anak perempuannya yang berusia tujuh tahun.

No comments:

Post a Comment