Sunday, May 31, 2009

AGAMA : AHAD 31 MEI 2009

Gagal semai minat berniaga
SOALAN Masyarakat Malaysia, sejak kebelakangan ini menjadi lebihharu-biru. Pusat-pusat pondan, pusat hiburan, premis minuman keras,pusat persundalan tumbuh seumpama cendawan lepas hujan, penjualan dadahdan pil-pil hayal semakin menjadi-jadi.

Islamkan politik, atau politikkan Islam?
Sayasering bercakap tentang "Islamkan politik, jangan politikkan Islam".Mungkin seseorang bertanya apakah beza antara kedua-dua ini? Bezanyaadalah jika kita berusaha mengislamkan politik kita memastikan tindaktanduk atau gerak kerja politik itu tidak bercanggahan dengan Islam.Juga, jika ada pengamalan politik yang belum Islamik, kita akanberusaha untuk mengislamisasikannya.





Saf lurus satu daripada kesempurnaan solat berjemaah
Antarasenario menyakitkan mata ketika menunaikan solat Jumaat di sebuahmasjid berhampiran KLCC ialah wujudnya masalah saf terputus yang manakelompok jemaah berpecah.

PERSOALAN AGAMA: Islam garis panduan atasi tekanan ekonomi
Kegawatanekonomi masa kini mengundang pelbagai kesukaran seperti ada yangdibuang kerja serta terpaksa mengehadkan perbelanjaan harian. Apakahamalan atau bacaan yang paling baik dilakukan ketika berdepan kesukaranseperti ini?

ULUL ALBAB: Undang-undang Islam dinamik, universal
BAGIsesetengah pihak undang-undang Islam tidak sama dengan hukum syarak danbagi pihak lain, kedua-duanya tidak berbeza. Perbezaan ini padadasarnya dari sudut linguistik walaupun dari sudut pokoknya (esensi)mungkin tidak ada perbezaan

No comments:

Post a Comment