Sunday, May 31, 2009

NASIONAL : AHAD 31 MEI 2009

Dua beradik ditahan kes along rantai peminjam
KUALALUMPUR: Dua beradik ditahan polis kelmarin bagi membantu siasatanberhubung kes tiga lelaki dirantai dan dikurung along di tingkat bawahsebuah rumah kedai empat tingkat, minggu lalu.

Peraturan runtuh bangunan dikaji
PETALINGJAYA: Kerajaan akan mengkaji semula garis panduan meruntuhkan bangunansupaya ia lebih jelas dan dipatuhi semua pihak yang terbabit, kataTimbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.



Tiada kod khusus
KUALA LUMPUR 30 Mei - Ketiadaan kod amalan khusus untuk kerja-kerjamerobohkan bangunan di negara ini, tidak mustahil akan menyebabkanberulangnya tragedi seperti runtuhan Jaya Supermarket yang mengorbankantujuh nyawa kelmarin.

Tiga lagi mayat ditemui
PETALINGJAYA 30 Mei - Kesemua tiga mayat terakhir mangsa runtuhan bangunanpusat beli-belah Jaya Supermarket di Seksyen 14 di sini, berjayaditemui dan dikeluarkan oleh pasukan mencari dan menyelamat (SAR) padahari ketiga operasi hari ini.

Image
Persandingan ‘Anak Bapak’ meriah
KUALALUMPUR 30 Mei – Bagi Mohd. Nurfaizalizwan tiada yang lebihmembahagiakan selain daripada berpeluang bersanding serentak denganbapa tercinta, Mohamad Senuan Ahmad Hariri, 45 tahun.

Zon larangan merokok diperluas
KUALA LUMPUR 30 Mei – Perokok-perokok bakal berhadapan ‘cabaran’ yang semakin sukar.

Akhbar kesal siar iklan seru Obama dibunuh
PHILADELPHIA30 Mei – Akhbar The Warren Times Observer di Pennsylvania memohon maafsemalam, kerana menyiarkan iklan yang secara tersirat ‘menyeru’ supayaPresiden Barack Obama dibunuh.









Image
Tidak terhad bidang akademik
KUALA LUMPUR 30 Mei - Keputusan kerajaan mengehadkan pengambilan tidaklebih 10 mata pelajaran di kalangan calon Sijil Pelajaran Malaysia(SPM) mulai tahun depan adalah hasil kajian mendalam pelbagai pihak.

Image
Kemas Sabah diperuntuk RM60j
SEMPORNA30 Mei - Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM60.3 juta kepada JabatanKebajikan Masyarakat (Kemas) negeri Sabah bagi melaksanakan programserta projek pembangunan di seluruh negeri ini di bawah RancanganMalaysia Kesembilan (RMK-9).

Image
Dedah pelbagai aspek pembelajaran kepada anak-anak
KUALALUMPUR 30 Mei - Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansormeminta ibu bapa memberi pendedahan yang pelbagai terhadap aspekpembelajaran anak-anak untuk melahirkan modal insan yang berjaya.

Orang pertama ‘sembelih’ Chin Peng
KUALALUMPUR 30 Mei – ‘‘Jika Chin Peng balik, saya orang pertama akan tunggudi airport (lapangan terbang) bukan untuk meraikannya, tetapi untuksembelih ‘makhluk ganas’ itu.’’

Image
Darling-Azlin kini suami isteri
KUALALUMPUR 30 Mei - Walaupun hanya bertunang selama dua bulan setengahsebelum mendirikan rumah tangga, pelakon dan penerbit drama, NasreenNgasri, 26, tidak menganggap ia sebagai satu keputusan terburu-buru.

Syanie selamat dibedah
PETALINGJAYA 30 Mei - Pelakon, Syanie, 35, yang menjalani pembedahan pintasanperut ( gastric bypass ) bagi memendekkan usus besarnya Khamis lalukini berada dalam keadaan selamat dan stabil.

H1N1: 7 masih dikuarantin
KUALALUMPUR 30 Mei - Seramai tujuh orang di negara ini masih menjalanikuarantin di rumah setelah didapati mempunyai hubungan dengan duapesakit yang disahkan positif influenza A (H1N1) masing-masing diTaiwan dan Singapura pada 24 Mei dan 26 Mei lalu.

PKFZ: Amat wajar diteruskan
KUALALUMPUR 30 Mei - Keputusan meneruskan pembangunan di Zon Bebas PelabuhanKlang (PKFZ) disifatkan sebagai amat wajar walaupun dilaporkan wujudkelemahan urus tadbir oleh syarikat juruaudit, PricewaterhouseCoopersAdvisory Services Sdn. Bhd. (PwC)

Pelajar dirogol ditemui mati
SANDAKAN30 Mei - Seorang pelajar perempuan berusia 15 tahun yang dipercayaimenjadi mangsa rogol ditemui mati di dalam satu kawasan semak di Batu17 1/2 dekat Kampung Gum-Gum, di sini semalam.








Masalah teknikal punca USM silap papar calon
GEORGETOWN:Masalah teknikal dalam pengumuman senarai calon yang diterima masukUniversiti Sains Malaysia (USM) menjadi punca 8,173 calon tersenaraidalam laman web rasmi USM pada Jumaat lalu sehingga menyebabkankekeliruan di kalangan pemohon.

PNB taja 663 pelajar cemerlang
PASIRPUTEH: Seramai 663 pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diseluruh negara sudah ditawarkan biasiswa Permodalan Nasional Berhad(PNB) untuk melanjutkan pengajian di pusat pengajian tinggi dalam danluar negara.

Generasi muda usah abai perpaduan
KUALALUMPUR: Rakyat berbilang kaum di negara ini terutama generasi mudaseharusnya tidak memandang ringan terhadap isu perpaduan sekali gusberusaha menangkis sebarang anasir yang cuba menghancurkan perpaduan.

Kabinet tentukan had subjek SPM
KOTABHARU: Kabinet dijangka menentukan keputusan mengehadkan maksimum 10mata pelajaran dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) selepas mendapatlaporan lengkap dari pelbagai pihak termasuk Lembaga PeperiksaanMalaysia (LPM).

Bapa tegur anak suka berfoya-foya diugut bunuh
KUALATERENGGANU: Tidak boleh menerima nasihat orang tua supaya menghentikantabiat suka berfoya-foya dan memberi tumpuan kepada kerja, seoranglelaki sanggup mengugut untuk membunuh ayahnya di hadapan orang ramaidalam satu kejadian di sebuah pusat hiburan di Paka, Dungun, Khamislalu.

Penuntut kolej swasta hilang
ALORSETAR: Seorang penuntut tahun dua sebuah kolej swasta di Kajangdilaporkan hilang sejak Jumaat lalu selepas menghubungi bapanya danmemberitahu beliau tidak dapat pulang ke pangkuan keluarga pada cutipertengahan semester bermula Jun ini.

3 terbunuh tercampak keluar van terbabas
TEMERLOH: Tiga mati, lapan parah dan empat cedera selepas sebuah van terbabas dekat jambatan Temerloh di Kilometer 128.1 Lebuhraya Pantai Timur (LPT), petang semalam.

Warga emas rugi RM6,000 rumah kena pecah masuk
KUALATERENGGANU: Baru dua jam meninggalkan rumahnya, seorang warga emasberputih mata kerugian lebih RM6,000 selepas kediamannya di KampungKedai Manir di sini, dipecah masuk pada malam Jumaat lalu, kata KetuaJabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd Fauzi Abduri.

Mayat mangsa runtuhan dihantar ke Indonesia
PETALINGJAYA: Kesemua mayat mangsa tragedi runtuhan bangunan Jaya Supermarketdi sini Khamis lepas, akan dihantar pulang ke kampung masing-masing diIndonesia selepas bedah siasat dan laporan polis selesai.

Penghuni 12 rumah pindah ke hotel
PETALINGJAYA: Semua penghuni 12 unit kediaman teres dua tingkat di belakangbangunan bekas Jaya Supermarket di Seksyen 14, yang runtuh baru-baruini sudah dipindahkan ke hotel berhampiran sejak kelmarin dengan duarumah terakhir dikosongkan semalam.

21 ahli IPF tanding jawatan parti
KUALALUMPUR: Senarai nama 21 calon yang akan bertanding bagi merebut jawatantertinggi dalam Parti Barisan Progresif India (IPF), akan diumumkan 7Jun ini.

RM50j bantuan pendidikan Yayasan Pahang
KUANTAN:Kerajaan Negeri menerusi Yayasan Pahang memperuntukkan RM50 jutasetahun khusus untuk memberi bantuan pendidikan untuk anak Pahang, kataMenteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

BN nafi minta tidak keluar mengundi
MUAR:Tan Sri Muhyiddin Yassin menafikan Barisan Nasional (BN) memintapengundi di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti tidak keluarmengundi pada pilihan raya kecil semalam.

Usah lemahkan perpaduan Islam kerana politik: TPM
MUAR:Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta semua pihak, terutama parti politiktidak menjadikan perbezaan fahaman politik sebagai penghalang kepadausaha membangunkan umat Islam.

Pilihan raya kecil paling aman
BUKITMERTAJAM: Pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti yangmenyaksikan pertandingan empat penjuru mencatatkan rekod pilihan rayakecil paling aman tanpa insiden buruk.

Aminah tidak kecewa kalah
BUKIT MERTAJAM: Calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mansor Othman tidak kecewa dengan peratusan pengundi yang rendah.

Peratusan undi paling buruk dalam sejarah
BUTTERWORTH:Pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti yang merekodkanperatusan mengundi 46.15 peratus adalah paling buruk dalam sejarahpilihan raya di negara ini.

Pegawai bertugas pusat buang undi tertidur
KUALALUMPUR: Pemantau Pilihan Raya Bebas dan Adil (Mafrel) mendakwa adapegawai tempat bertugas di pusat pengundian tertidur berikutan pengundiyang keluar mengundi terlalu sedikit.

PKR kekal DUN Penanti
BUKITMERTAJAM: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menang pilihan raya kecil DewanUndangan Negeri (DUN) Penanti semalam, tetapi jumlah undi yangdiperoleh calonnya, Mansor Othman merosot berbanding pilihan raya umumlalu.

Muhyiddin arah pemantauan sekolah berasrama diperbaiki
PUTRAJAYA:Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kluster perlumenyediakan mekanisme pemantauan lebih berkesan terhadap PelanPendidikan Sekolah Berasrama Penuh (PPSBP) 2008-2015 bagi menjanakecemerlangan sekolah berkenaan.

Asean-Korea Selatan perkukuh hubungan
LAWATANdua hari Datuk Seri Najib Razak ke Korea Selatan sempena SidangKemuncak Asean-Korea Selatan di pulau peranginan Jeju bermula hari ini,bakal mencetuskan hubungan dua hala baru serantau, khususnya denganKorea Selatan yang terjalin sejak sekian lama.

No comments:

Post a Comment