Tuesday, July 7, 2009

RENCANA : SELASA 07 JULAI 2009

Dilema hala tuju PPSMI
ESOK Kabinet dijangka mengumumkan keputusan dasar Pengajaran danPembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).


Perkukuh hubungan istimewa
TRANSKRIP ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak padamajlis perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di Dataran Perdana,Bangunan Perdana Putra, pagi semalam.

Buktikan Ketua Menteri bukan setakat pandai jaja air liur
KETUA Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng tanpa segan-silu mengakuikerajaannya tidak mampu untuk mengambil alih tanah di Kampung BuahPala.

BISIK-BISIK
SELAKU anak Melayu, Awang amat tersentuh hati apabila Mufti Perak,Datuk Seri Harussani Zakaria kelmarin bercakap mengenai perpaduan umatIslam di negara ini.

Membudayakan 'Google' di kalangan generasi 'Y'
PENGGUNAANteknologi yang salah akan mengundang kelahiran generasi masa hadapanyang hanya berminat dengan hiburan semata-mata dan langsung tidakmenitik beratkan pembudayaan ilmu.

Jackson jadi 'bintang' kerana kerja keras
MAJLIS pengebumian Raja Pop, Michael Jackson sudah ditetapkan akandiadakan hari ini, tetapi tempat mayatnya disemadikan terus menjaditanda tanya sejak beberapa hari lalu.

Usah panjangkan 'perang dingin' antara akhbar
SUDAHhampir dua minggu berlalu, namun 'perang dingin' antara akhbar arusperdana yang mewakili dua kaum utama di negara ini kelihatanseolah-olah tidak mahu reda. Beberapa artikel yang menyentuh mengenaipolemik yang dibincangkan terus menarik perhatian pengamal media untukmengupasnya daripada pelbagai sudut.

Isu kualiti: Proton dengar kritikan
TIDAK mungkin Proton melepas batuk di tangga bila mengadakan sesirandau dengan sembilan penulis dan wartawan terpilih bagi membicarakanserba-serbi Proton, minggu lalu. Tidak mungkin syarikat kereta nasionalini mahu mempengaruhi kosong atau 'membeli hati' waima menyedarikalangan wartawan yang hadir itu berpengalaman membuat liputan mengenaiProton bertahun-tahun lamanya, malah sedang atau pernah mengguna pakaiproduk yang dikeluarkan.

DAP berani buat ugutan di Kedah
PENARIKANkeluar wakil DAP dalam kerajaan campuran pakatan pembangkang di Kedahsemakin menarik. Matlamat politik DAP masih lagi berbau perkauman yangsempit dan harus ditolak oleh semua kaum jika Satu Malaysia hendakdirealisasikan.

SEHARI SEBUAH BUKU
BUKUseumpama ini barangkali merupakan yang pertama seumpamanya diterbitkandi Malaysia, malah mungkin juga di dunia. Kandungannya membincangkanmengenai teknologi maklumat dan Internet berkaitan lawan web dan bukuberbahasa Arab.








Misi BN tawan Manek Urai tuntut pengorbanan
SEMALAMbermulalah sekali lagi 'perang' pilihan raya kecil di negara kita dankali ini membabitkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, diKelantan yang menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara BarisanNasional (BN) dan Pas.

Minda Pengarang: Gaji amah menerusi akaun bank boleh lindungi majikan
PERATURANberkaitan pembayaran gaji pembantu rumah asing melalui akaun bankpernah dipersetujui antara Malaysia dan Indonesia sebelum ini, tetapibukan mandatori. Kini, ada cadangan supaya semua majikan yang mahumemperbaharui permit kerja bagi pembantu rumah asing, akan disyaratkanmengemukakan buku akaun bank sebagai bukti gaji pekerja mereka itudibayar secara teratur setiap bulan. Kita percaya peraturan baru ini,termasuk beberapa tuntutan lain daripada pihak Indonesia, jikadipersetujui Malaysia akan dimasukkan ke dalam memorandum persefahaman(MoU) antara kedua-dua negara di Bali pada 15 Julai ini. Meskipun diatas kertas, prosedur terbaru ini nampak menarik, bagi memastikanpembantu rumah asing tidak menjadi mangsa majikan yang mengambilkesempatan melengah-lengahkan pembayaran gaji atau langsung tidakmembayar gaji pembantu rumah mereka, ia juga perlu diperhalusi denganlebih lanjut. Langkah itu mungkin menimbulkan masalah kepada pembanturumah, khasnya kepada pembantu rumah yang lebih suka menerima wangtunai. Walaupun langkah membuka akaun bank menimbulkan kesulitan kepadamajikan, ia mungkin cara terbaik buat masa ini. Tidak semua tamanperumahan dan di sesetengah di kawasan luar bandar mempunyai kemudahanmesin juruwang automatik (ATM). Tidak ada gunanya majikan memasukkanwang ke dalam akaun bank kemudian pembantu rumah memintanyamengeluarkan wang itu semula. Selama ini, gaji pembantu rumah diberiterus secara tunai berdasarkan saling mempercayai. Langkah itudirasakan lebih praktikal tanpa perlu untuk majikan memasukkan ke dalamakaun pembantu rumahnya yang memang sentiasa ada di rumah. Inilahmasalahnya apabila cuma segelintir majikan gagal membayar upah pembanturumahnya, menyebabkan yang lain terpalit sama, seperti juga kespenderaan amah. Bagaimanapun, jika dilihat dari sudut lain, cadanganmembayar gaji amah melalui bank juga boleh melindungi majikan daripadakemungkinan pembantu rumah asing membuat dakwaan palsu bahawa gajimereka tidak dibayar seperti yang sudah dipersetujui dalam kontrak.Jika ini berlaku, ia memalukan majikan, khasnya mereka yang mempunyaikedudukan sosial yang tinggi. Cadangan itu, sebenarnya dapat membantumenangani pelbagai isu berkaitan penganiayaan majikan terhadap pembanturumah asing, sekali gus memperbaiki prosedur penggunaan khidmat merekadi negara ini. Cara ini juga dapat membantu menyelesaikan beberapamasalah berhubung pembantu rumah kerana ada kes majikan mendakwakononnya menyimpan gaji pembantu rumah, tetapi akhirnya mereka tidakmembayarnya. Malah, ada juga majikan menangguhkan bayaran gaji atasalasan memerlukan wang yang banyak ketika musim perayaan dan permulaanmusim persekolahan. Inilah yang menimbulkan banyak masalah hinggamenjejaskan nama baik negara. Namun, apa yang dipersetujui antaraMalaysia dan Indonesia nanti dapat menguntungkan semua pihak, termasukmajikan dan pembantu rumah.

Cakap-cakap
SALAMpertemuan dan salam perkenalan semua. Nama saya Mamat. Biar sayaperkenalkan diri sedikit. Bukan orang lain. Kita sekampung sebenarnya.Mulai hari ini, Mamat nak kongsi cerita. Ada cerita berat dan adacerita ringan. Apa pun, Mamat rasa banyak yang berlaku di sekelilingkita yang semuanya meninggalkan macam-macam kesan.

Kemelut Kampung Buah Pala jika berlarutan umpama 'bom jangka'
KAMPUNGBuah Pala, yang dihuni kaum India lebih seabad lalu, kini menjaditumpuan orang ramai berikutan kontroversi keengganan kira-kira 300penduduknya untuk berpindah





Teknik Comp-mat paling berkesan
Masalah yang timbul adalah lumpur yang terbentuk itu masih belumstabil, cair dan lembik menyebabkan ia tidak dapat memegang akar anakpokok.


Realisme magis Marquez
Marquez bukan calang-calang penulis. Keupayaannya menyatukan duniarealiti dan fantasi dalam satu karya realisme dianggap satu magis.


Pemandu trak jadi penyajak
Kebanyakan penyajak daripada golongan pemandu trak sering kalimenggambarkan mereka perlu bersendirian untuk menghasilkan karya yangbaik.

No comments:

Post a Comment