Monday, July 6, 2009

RENCANA : ISNIN 06 JULAI 2009

Retorik 'membangun bersama Islam'
PADA Pilihan Raya Umum 1990, rakyat dipujuk untuk menukar kerajaannegeri Kelantan daripada Barisan Nasional (BN) kepada Pas supaya negeriitu "membangun bersama Islam".

estidotmy wadah perjuangan
DATAmenunjukkan bahawa tahap pembacaan di negara ini masih rendah dan agakmembimbangkan dalam konteks menuju ke status negara maju. Namun iatidak sewajarnya dijadikan faktor penghalang kepada usaha penjanaanlebih banyak bahan bacaan.

UMNO perlu lakukan kejutan di Manek Urai
PILIHANRaya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri Manek Urai pada 14 Julai inimerupakan siri pilihan raya kecil ketujuh selepas Pilihan Raya Umumke-12 (PRU 12).

BISIK-BISIK
TIADA siapa yang mahu kawasan kejiranannya didirikan dengan pusatpenyembelihan babi. Waima pusat penyembelihan ayam pun sering kalimenjadi isu, apatah lagi ia membabitkan ternakan sensitif itu.

Politik nasi tambah dalam pakatan pembangkang
APAagaknya akan berlaku jika ketika ini Barisan Nasional (BN) masihmenerajui Pulau Pinang dan Kedah? Bagaimana suasana di Kampung BuahPala atau High Chaparal? Apa pula yang akan berlaku di Plaza Tol SungaiNyior, Prai dan Bagan Ajam di Butterworth yang masih mengutip tol? Apapula reaksi terhadap mendapan di Kondominium Gurney Park di PersiaranGurney? Dan apa pula akan berlaku apabila seseorang secara terbukamendakwa kuil Hindu dan tokong Cina akan diroboh?

Pelihara ketuanan Melayu-Islam, pulihkan perpaduan
MUFTIPerak, Tan Sri Harussani Zakaria sekali lagi menyentuh soal perpaduandi kalangan masyarakat Melayu-Islam. Nadanya kelmarin bagaimanapunlebih tegas apabila beliau turut memperkatakan soal ketuanan.

Krisis pengurusan budaya
SUATUketika dulu pembangunan dan hal ehwal kebudayaan diletakkan secaragabungan dalam Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan.






Hindraf bagai 'senjata makan tuan' buat DAP
APABILApihak berkuasa mengambil tindakan terhadap pemimpin Barisan BertindakHak-Hak Hindu (Hindraf) selepas mereka mengetuai demonstrasi haram pada25 November 2007, parti pembangkang khususnya DAP dan Parti KeadilanRakyat (PKR) bukan saja paling awal menunjukkan simpati, malahmempertahankan pelbagai tindak-tanduk pertubuhan itu walaupun iadilihat boleh mencetuskan pergeseran antara kaum di negara ini.

Minda Pengarang: Insurans kelompok legakan pemilik kenderaan lama
TINDAKANsegera kerajaan menangani kesukaran pemilik kenderaan lama yang berusia10 tahun ke atas untuk mendapat perlindungan insurans dengan mewujudkanskim insurans berkelompok dialu-alukan kerana dapat mengurangkan bebangolongan berpendapatan rendah yang memiliki kenderaan itu. PengumumanTimbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin, kelmarinmelegakan pemilik kenderaan berkenaan yang sebelum ini dilaporkanmenghadapi masalah berikutan keengganan syarikat insurans memperbaharuiinsurans bagi kenderaan yang berharga bawah RM10,000, biasanyamembabitkan kenderaan berusia lebih 10 tahun. Syarikat insurans memberialasan kenderaan berkenaan berisiko tinggi untuk diberi perlindunganinsurans, terutama bagi pihak ketiga yang biasanya dikenakan bayaranpremium rendah berbanding pemilik kenderaan baru. Tanpa sebarangperlindungan insurans, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidakmembenarkan pemilik kenderaan memperbaharui cukai jalan. Langkah segerakerajaan itu wajar kerana ia boleh menangani masalah kenderaan di jalanraya tanpa cukai jalan. Ia bukan saja menyalahi undang-undang tetapiakan menyusahkan. Jika berlaku kemalangan, kenderaan itu tidakdilindungi insurans. Jika sesuatu perkara buruk atau kematian berlakukepada pemandu atau penumpangnya, keluarga mereka tidak boleh membuatsebarang tuntutan.

Kuasa persepsi media, kempen pilihan raya
PENGUNDIIndonesia berusia lebih 17 tahun akan menunaikan tanggungjawab merekamemilih presiden ketujuh republik itu dan naib presidennya, secaralangsung buat kali kedua Rabu ini.






Trauma mangsa jenayah asid
Kes jenayah asid semakin meningkat hari ini. Mengapakah ia seringmenjadi pilihan suspek yang cemburu dan iri hati? Adakah masih adaharapan untuk mangsa kembali hidup normal?


Pelawak Arab-Amerika
Selepas beberapa tahun diketepikan, pelawak berbangsa Arab-Amerika akhirnya kembali diterima di kalangan masyarakat umum.

No comments:

Post a Comment