Monday, July 6, 2009

NASIONAL : ISNIN 06 JULAI 2009

Guan Eng ‘cuci tangan’?
PULAU PINANG 5 Julai – Penduduk Kampung Buah Pala kecewa dengantindakan Ketua Menteri, Lim Guan Eng mengalihkan beban menyelesaikanmasalah tanah di situ kepada Kerajaan Pusat.


Babi: Penduduk Pendang bantah
PENDANG 5 Julai - Bukan orang Melayu sahaja yang menentang malahcadangan untuk membina pusat penyembelihan babi di Kampung Cina di siniturut dibantah penduduk berketurunan Siam.

BN tidak amal politik retorik
SIBU 5 Julai - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, kerajaan BarisanNasional (BN) pimpinan beliau bukanlah kerajaan yang mengamalkanpolitik retorik tetapi kerajaan yang mengutamakan tindakan kepadarakyat.

PM puas hati pencapaian menteri Kabinet
KUALA LUMPUR 5 Julai - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razakberpuas hati dengan komitmen yang ditunjukkan oleh menteri-menteriKabinet untuk mencapai Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) yang merupakansatu transformasi kepada perkhidmatan kerajaan.

UMNO tidak lari dari kerangka Islam
KUALA KRAI 5 Julai - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad ZahidHamidi yakin pemimpin muda parti itu dapat menjawab segala hujah yangdikemukakan Pas ketika berwacana secara ilmiah dan terbuka nanti.






Amah ambil gaji di bank
KUALALUMPUR: Semua majikan yang mahu memperbaharui permit kerja bagipembantu rumah asing, akan disyaratkan mengemukakan buku akaun banksebagai bukti gaji pekerja mereka itu dibayar secara teratur setiapbulan.





PM turun padang lawat Pasar Malam Sibu
SIBU 5 Julai - Bersesuaian dengan gagasan 'Rakyat Didahulukan,Pencapaian Diutamakan', Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razakmengadakan lawatan mengejut ke Pasar Malam Sibu di sini petang ini.

Sektor khidmat pelanggan penting - Rosmah
KUALA LUMPUR 5 Julai - Sektor khidmat pelanggan perlu memainkan perananpenting dalam usaha membentuk Malaysia menjadi destinasi membeli-belahterkenal dunia.


Logam Bukit Jelutong emas bodoh
ALOR SETAR 5 Julai - Jabatan Mineral dan Geosains Kedah/Perlis/PulauPinang mengesahkan ketulan batu yang ditemui di kuari Kampung Jelutong,Mukim Tobiar, Pendang dekat sini bukan emas seperti didakwa penduduk.

Jawatankuasa khas nilai semula akta lama
KUALAKANGSAR 5 Julai - Sebuah jawatankuasa khas diwujudkan di bawah JabatanPerdana Menteri bagi menilai semula akta lama yang tidak boleh diterimapakai buat masa ini, kata menterinya, Datuk Seri Mohamed Nazri AbdulAziz.


'Kehadiran Tunku Ibrahim, hadiah perkahwinan kami'
SEGAMAT5 Julai - Sepasang pengantin baru dari Kampung Orang Asli Segamat Kecildi sini merasa bertuah kerana hari bersejarah mereka diraikan olehTunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail Sultan Iskandar.

Pembiayaan pengajian ijazah lanjutan diperluas
KUALALUMPUR 5 Julai - Kementerian Pengajian Tinggi bersetuju memperluaskankemudahan pembiayaan pengajian ijazah lanjutan kepada 19 institusipengajian tinggi swasta (IPTS) bertaraf universiti dan kolejuniversiti.

MTUC perlu bebas dari tekanan politik - Rajasegaran
KUALALUMPUR 5 Julai - Keputusan Mahkamah Tinggi Jumaat lepas yangmengesahkan kedudukan G. Rajasegaran sebagai Setiausaha Agung KongresKesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) amat besar ertinya serta mempunyaikesan mendalam terhadap MTUC - satu-satunya badan yang mewakiligolongan pekerja di negara ini.

7 lesen bank baru
IPOH5 Julai - Kerajaan akan mengeluarkan tujuh lesen bank baru bagimerancakkan lagi kegiatan ekonomi dan menarik pelabur ke negara ini.

Kes ah long dijangka menurun
KUALALUMPUR 5 Julai - Biro Pengaduan Awam MCA yang banyak mengendalikan isuah long menjangka kes berkaitan peminjam wang haram itu dapatdikurangkan sehingga hujung tahun ini.

4 nyaris maut, pokok kelapa hempap rumah
KUANTAN5 Julai - Empat beranak terselamat daripada maut biarpun rumah merekaranap dihempap sebatang pokok kelapa setinggi 15 meter.


Rugi RM2 juta
KAJANG5 Julai - Sebuah stor menyimpan peralatan jentera elektrik musnah dalamsatu kebakaran di Taman Perindustrian Mega berhampiran Bandar TeknologiKajang di sini, hari ini, mengakibatkan kerugian kira-kira RM2 juta.

Kelantan catat nahas maut tertinggi
KUALAKRAI 5 Julai - Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakrimelahirkan kebimbangannya dengan kadar kemalangan maut di jalan rayayang tinggi di Kelantan.

4 cedera kemalangan bas persiaran
KUALA LUMPUR 5 Julai - Empat termasuk dua penumpang bas persiarancedera selepas terlibat dalam kemalangan melibatkan tiga buah kenderaandi Kilometer 28.9 Lebuh Raya Karak menghala ibu negara dekat sini malamini.


Operasi buru ikan naga di Tasik Kenyir bermula
HULUTERENGGANU 5 Julai - Tertarik dengan ganjaran RM10,000 yang ditawarkan,Tasik Kenyir mula dibanjiri kaki pancing yang mahu mencuba nasibmenaikkan ikan naga atau Arapaima gigas .

Ulama perlu bantu atasi HIV
KOTA BHARU 5 Julai - Golongan ulama boleh membantu mengurangkan masalahjangkitan HIV/ Aids yang semakin menular di negara ini, kata TimbalanPresiden Majlis AIDS Malaysia, Datuk Zaman Khan ( gambar ).

NGO kebajikanterima geran RM7.5 juta
KULAIJAYA 5 Julai - Sebanyak 117 buah pertubuhan sukarela kebajikanseluruh negara menerima geran tahunan berjumlah RM7.5 juta darikerajaan bagi perbelanjaan pengurusan dan pentadbiran pada tahun lalu.

Anugerah PhD Demokrasi untuk Pak Lah
ALORSETAR 5 Julai - Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi akandianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah (PhD) Demokrasi olehUniversiti Utara Malaysia (UUM) pada 17 Julai ini.





Peniaga pasar malam terkejut lawatan PM
SIBU: Peniaga di Pasar Malam Sibu, Jalan Market di sini dan orang ramai yangmengunjungi 174 gerai pasar malam berkenaan dikejutkan oleh kehadiranPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang mengadakan tinjauan mesraatau walkabout di situ, lewat petang semalam.

Premium tambahan kereta lama
KUALALUMPUR: Pemilik kenderaan lama bernilai kurang RM10,000 akan hanyadikenakan bayaran premium tambahan (loading) tidak lebih 50 peratusmenerusi skim insurans berkelompok yang boleh dibeli di semua pejabatpos mulai bulan ini.

Karnival jualan Mega sasar 20 juta pelancong
KUALALUMPUR: Karnival Jualan Mega Malaysia ke-10 yang bermula kelmarinsehingga 31 Ogos ini dengan sasaran 20 juta pelancong melawat negaraini, dilancarkan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor,malam tadi.

11,000 sertai Larian Antarabangsa Ipoh 2009
IPOH:Hujan lebat tidak menghalang kira-kira 11,000 peserta LarianAntarabangsa Ipoh 2009 (IIR 2009) dari dalam dan luar negara menyertaiacara tahunan itu, semalam.

Kepuasan rakyat tentukan bajet
IPOH:Bajet negara pada masa akan datang bermula dengan Bajet 2010, tidaklagi melihat kemampuan membelanjakan peruntukan kewangan ditetapkansebagai berprestasi baik, sebaliknya melihat bagaimana perbelanjaannegara mampu memberi impak terhadap kesejahteraan rakyat.

Najib puas hati komitmen Jemaah Menteri capai KPI
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berpuas hati dengan semangat sertakomitmen Jemaah Menteri untuk melaksanakan Petunjuk Prestasi Utama(KPI) yang disifatkan sebagai transformasi dan revolusi perkhidmatankerajaan.

Batu kuari Kampung Jelutong bukan emas
ALORSETAR: Jabatan Mineral dan Geosains Kedah, Perlis dan Pulau Pinangsemalam mengesahkan bahan mineral ditemui di tapak kuari KampungJelutong, Tobiar, Pendang, dekat sini, Rabu lalu bukan emas dan tidakbernilai.

Jawatankuasa khas kaji akta lama
KUALAKANGSAR: Satu jawatankuasa khas akan diwujudkan bagi mengkaji sertameminda beberapa akta yang digubal antara 1948 dan 1952 kerana dianggapsudah terkebelakang terutama daripada jumlah denda yang dikenakan.

Abdullah terima Doktor Kehormat Demokrasi UUM
ALORSETAR: Bekas Perdana Menteri Kelima, Tun Abdullah Ahmad Badawi akandianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah Demokrasi oleh UniversitiUtara Malaysia (UUM) atas sumbangan dan jasanya menyuburkan amalandemokrasi di Malaysia pada Majlis Konvokesyen Khas, 17 Julai ini.

33 lagi kes jangkitan selesema babi dikesan
KUALALUMPUR: Sejumlah 33 lagi kes selesema babi atau Influenza A (H1N1)dikesan semalam, membabitkan 21 kes import dan 12 kes tempatanmenjadikan jumlah keseluruhan kes mencecah 359 di seluruh negara.

1,600 pesara tentera hilang upaya dapat ex-gratia
KUALALUMPUR: Seramai 1,600 pesara tentera yang hilang upaya akibat cederaketika bertugas terutama pada 1970-an dan 1980-an bakal mendapat'durian runtuh' selepas kerajaan dilaporkan bersetuju membayarex-gratia kepada golongan itu tidak lama lagi.

Menteri siasat rumah kebajikan daif
KUALAKRAI: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk SeriShahrizat Abdul Jalil turun padang untuk menyiasat laporan penghuniRumah Sinar Harapan Kuala Kubu Baru, Selangor, hidup dalam keadaanmenyedihkan termasuk dikurung dalam sangkar.

Pelajar maut motosikal bergesel Proton Wira
MUAR:“Ah Wee, bangun Ah Wee... emak sudah cakap jangan bawa motosikal danpakai topi keledar dengan betul, ” kata Wong Lee Yun, 43, berulang kalisambil menangis dan berusaha menggerakkan anaknya, Goh Kah Wee, 19,yang sudah tidak bernyawa akibat kemalangan maut supaya bangun.

No comments:

Post a Comment