Sunday, July 12, 2009

RENCANA : AHAD 12 JULAI 2009

Peluang lebih baik, adil untuk semua
SEJAK mula mengambil alih pemerintahan negara pada 3 April 2009,Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah menunjukkankesungguhan beliau dalam membawa perubahan berasaskan konsep 1Malaysia,Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Dasar melangkah ke depan
“KALAU ikut saya esok saya nak ubah,” demikian kata Timbalan PerdanaMenteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika ditanya kenapa dasarPengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris(PPSMI) tidak dimansuhkan segera.

Prestasi Najib?
RASANYAtidak perlu Awang menulis panjang lebar tentang Perdana Menteri, Mohd.Najib Tun Razak sempena 100 hari beliau menyandang jawatan tersebut,semalam.

Jawablah Tok Guru...
AWANGtertarik dengan cabaran Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin agarPas membuktikan tuduhannya bahawa UMNO tidak memperjuangkan syiarIslam.

Macam-macam town
DIKuala Lumpur ada kawasan yang dikenali sebagai China Town seperti diJalan Petaling. Ada juga Little India sebagaimana di Jalan Brickfieldsyang akan dinaik taraf sebagai kawasan pelancongan baru sertadiperluaskan meliputi beberapa batang jalan lagi.

Bukti rakyat didahulukan
BELUM sampai seratus hari menerajui kerajaan, kabinet Datuk Seri Najibtelah memberikan begitu banyak kejutan dan harapan. Bermula dengankonsep ‘Satu Malaysia’, dasar liberalisasi ekonomi dan penghapusan 30peratus ekuiti bumiputera di dalam beberapa sektor ekonomi hinggalahpengenalan biasiswa nasional.

“Hang anak sapa?” tanya Tunku
SEKALIPUN dalam karier sebagai wartawan saya telah menemui sekianbanyak pemimpin negara dalam dan luar negara tetapi sesuatu yang amatberkesan kepada ingatan saya sehingga ke hari ini ialah pertemuan khaspertama dengan Perdana Menteri Malaysia yang pertama Tunku Abdul RahmanPutra pada waktu subuh 17 Februari 1963 di rumahnya di tepi sungai diMergong, Alor Setar, Kedah sebagai wartawan Utusan Melayu.


Fenomena Natrah dalam psikologi bangsa
NATRAHMAAROF atau Bertha Hertogh, 72 meninggal dunia Khamis lalu yang manakehidupannya sudah menjadi sebahagian daripada ingatan kolektif bangsaMelayu. Peristiwa yang dikenali Rusuhan Natrah akan sentiasa diingatoleh orang Melayu pada masa akan datang.


Bina perkongsian kukuh
WALAUPUN menyatakan bahawa kedatangannya ke Malaysia tiada masalahbesar untuk ditangani, Perdana Menteri Australia Kevin Michael Ruddberulang-kali menyebut `isu penyeludupan manusia' dalam jawapannya.

Sentuhan peribadi dalam catatan
ADAKALA seseorang penulis pojok membuat ulasan tidak diduga, iaitutiada kaitan dengan masalah-masalah politik, ekonomi, sosial atauagama. Perihal peribadi pula dicatat.


Usaha bantu belia Islam
KONFLIKdi sesebuah wilayah sudah pasti akan berterusan jika generasi sedia adaturut disogokkan dengan sentimen permusuhan, tambahan pula jika merekatidak mempunyai pendidikan yang tinggi.


Uighur tenat dikekang Han
NASIBumat Islam sering saja tertindas terutama di kawasan yang merekamenjadi minoriti. Tidak kira di ceruk rantau mana mereka berada, adasaja konflik dan penindasan yang tercetus.







Model baru pendidikan jawab kebimbangan mansuh PPSMI
PELBAGAIsambutan terhasil daripada pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sainsdan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), tetapi tumpuan kini sudahtentu ke atas bantahan yang diterima, terutama daripada ibu bapa.

Soal Jawab: Pemansuhan PPSMI demi masa depan pelajar seluruh negara
SEJAKdilaksanakan pada 2003, dasar Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) menempuh ranjauhingga akhirnya Kabinet memutuskan untuk memansuhkannya pada 2012,disertai strategi untuk terus memantapkan Bahasa Malaysia (BM) danBahasa Inggeris (BI).

Bahasa Malaysia modal kepandaian bersaing
KEPUTUSAN Kabinet menamatkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematikdalam Bahasa Inggeris (PPSMI), walaupun terlambat, adalah tindakanwaras yang boleh ditafsirkan dengan banyak pengertian.

Mengejar harapan serta masa depan Malaysia yang lebih makmur dan stabil
SESUNGGUHNYAhari ini adalah hari rakyat Malaysia, rakyat 1Malaysia, sebab itulahucapan sempena 100 hari saya memegang teraju pemerintahan negara, sayamempunyai pilihan... mula-mula saya fikir elok buat ucapan di JabatanPerdana Menteri secara siaran langsung, tapi bila fikir punya fikir,kalau buat siaran langsung, tidak ada di sisi rakyat, saya tidak dapatmengiyakan konsep Rakyat Didahulukan, maka timbullah cadangan supayakita mengadakan satu perhimpunan yang bukan sembarangan perhimpunan,satu perhimpunan yang bercorak, yang mencerminkan dukungan 1Malaysia,satu perhimpunan yang mana kita tidak mementingkan duduk di mana, kitatak pentingkan soal protokol, kita tak pentingkan ada kompang, adabunga manggar, yang penting ialah kita dapat bersama-sama dengan rakyatMalaysia.






Kalaulah Natrah tahu...
Kisah budak perempuan bernama Natrah yang dibela sebuah keluarga Melayutetapi direbut bapanya, seorang Belanda, menggemparkan Tanah Melayu.Selepas 59 tahun, peristiwa murtad itu terus diperkatakan.

Redah hutan demi nyawa
Pelarian Myanmar sanggup meredah hutan selepas tengah malam selama sebulan sebelum sampai ke Malaysia.

Ini bukan kubur Hang Tuah?
Adakah khabar kehebatan laksamana termasyhur Melaka itu hidup keranadia benar-benar wujud atau ia hanyalah suatu mitos keperwiraan?

Pengetua spa belajar anatomi
Rahatul Baney menubuhkan Energy Academy Spa dua tahun lalu bagi mengubah persepsi negatif masyarakat terhadap imej spa.

Masjid Cina simbolik 1 Malaysia
Keputusan Perdana Menteri membenarkan masjid seni bina bercirimasyarakat Tionghua jelas menyerlahkan sifat keterbukaan Islam sebagaisebuah agama universal.

No comments:

Post a Comment