Sunday, July 12, 2009

GLOBAL : AHAD 12 JULAI 2009


Insiden Xinjiang cetus kebimbangan
BEIJING 11 Julai - Insiden keganasan kaum di Xinjiang dijangkamenimbulkan masalah besar kepada kerajaan China kerana ia bolehmeningkatkan perasaan tidak puas hati yang sedia dihadapi olehberpuluh-puluh kumpulan minoriti di negara ini, berhubung layanankerajaan terhadap mereka.

Kabin pesawat berasap
PHOENIX,Amerika Syarikat 11 Julai - Beratus-ratus penumpang pesawat Boeing 747milik British Airways yang sedang bersiap untuk berlepas ke London dariLapangan Terbang Antarabangsa Phoenix Sky Harbour di sini hari initerpaksa menggunakan gelongsor bagi mengosongkan pesawat itu apabilaasap memenuhi kabin pesawat tersebut.

Obama disambut meriah
ACCRA,Ghana 11 Julai - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama disambutpenuh meriah setibanya di negara ini sempena lawatan rasmi pertamabeliau ke Ghana, negara pinggir Sahara di benua Afrika, yang akanmenyaksikan pemimpin AS itu menyentuh mengenai pentadbiran yang baikdalam ucapannya.

Kes penjagaan anak Jackson ditangguh
LOSANGELES 11 Julai - Sebuah mahkamah Los Angeles semalam menangguhkanperbicaraan berhubung hak penjagaan tiga anak Raja Pop, Michael Jacksonkepada 20 Julai ini.

Pondan 'dilanggan' Ronaldo meninggal
SAOPAULO 11 Julai - Seorang pondan yang menjadi tumpuan dalam skandal seksmelibatkan bintang bola sepak Brazil, Ronaldo pada tahun lalu,meninggal dunia akibat AIDS.

112 maut minum samsu beracun
NEWDELHI 11 Julai – Sekurang-kurangnya 112 orang mati, selepas minum samsuberacun dalam satu parti di Gujarat, barat India, pada Ahad lalu.

Palin idam kerusi Presiden AS
DALAMbeberapa minggu kebelakangan ini, Amerika Syarikat (AS) dilandapelbagai peristiwa yang mengejutkan terutamanya dalam dunia hiburanberikutan kematian Raja Pop, Michael Jackson. Terbaru dunia politiknegara itu pula menerima kejutan.


Kemampuan Susilo sukar digugat
KETIKASusilo Bambang Yudhoyono memilih bekas Gabenor Bank Negara, Boedionosebagai gandingannya bagi berentap mempertahankan kerusi PresidenIndonesia, beliau mendapat tentangan.







Foto Obama jeling remaja Brazil popular di internet
ROME:Golongan muda dari negara membangun serta industri bersatu di L'Aquiladi Itali ketika pemimpin Kumpulan Negara Lapan (G8) mengadakan sidangkemuncak. Mereka dikenali sebagai 'Junior 8' atau J8 hadir bagimembincangkan tema kemiskinan dan pemanasan global.

Gemuk mudah diserang H1N1
WASHINGTON:Orang yang gemuk namun sihat mungkin berisiko khas menghadapi masalahkesihatan lebih teruk termasuk kematian akibat virus selesema babi(H1N1), lapor penyelidik Amerika Syarikat, kelmarin.

Unit siber tentera Korea Utara disyaki
SEOUL:Tentera Korea Utara menjadi dalang beberapa serangan siber ke ataslaman web Korea Selatan dan Amerika Syarikat yang melambatkan ataumenghalang capaian hingga menyebabkan kesesakan minggu ini, laporberita di sini, semalam.

Pekerja warga emas semakin popular
SINGAPURA:Usaha untuk menggalak syarikat menggajikan semula pekerja warga emasterus mendapat maklum balas yang baik dengan lebih banyak syarikat kinimengambil golongan itu untuk bekerja.

Obama dapat sambutan luar biasa penduduk Ghana
ACCRA:Beribu-ribu penduduk Ghana berbaris di tepi jalan ibu negara itu bagimenyambut Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama yang melakukankunjungan rasmi ke benua Afrika dan berucap menggesa warga rantau itumenentang pemimpin kuku besi dan rasuah ke arah pentadbiran lebih baik.

Tentera AS sukar kuasai Helmand
KOSHTAY:Anggota Marin Amerika Syarikat yang dikerah menguasai wilayah Helmand,mendapati mereka sukar menewaskan pejuang Taliban berikutan kumpulanitu amat mahir dengan selok-belok dan landskap tempatan.

Bush halang siasatan kerana Dostam: NYT
WASHINGTON: Pentadbiran Presiden George W Bush berulang kali berusaha menghalangsiasatan terhadap dakwaan pembunuhan 2,000 pejuang Taliban yangdipenjarakan dalam perang Afghanistan pada 2001, lapor akhbar New YorkTimes, (NYT), semalam.

Penerbit nafi curi dengar selebriti
LONDON: Penerbit sebuah akhbar tabloid British yang dimiliki jutawan mediaRupert Murdoch, semalam, menafikan laporan bahawa pihaknya mencerobohpeti suara elektronik selebriti dan ahli politik bagi memadamkan buktipihaknya terbabit dalam aktiviti menggodam.

Palin letak jawatan kerana ditawar wang
ANCHORAGE:Bekas tunang anak perempuan gabenor Alaska, Sarah Palin, menuduh calonNaib Presiden Amerika Syarikat Parti Republikan itu meletak jawatanuntuk meraih ganjaran wang lumayan selepas dikenali ramai, tuduhan yangdicemuh jurucakap Palin.

184 angka kematian kekacauan di Urumqi
URUMQI:China semalam menambah angka kematian akibat pergaduhan antara pendudukHan Cina dan Islam Uighur kepada 184 orang, ketika polis pencegahrusuhan dan tentera bersenjata terus berkawal di sini.

No comments:

Post a Comment