Friday, July 17, 2009

GLOBAL : JUMAAT 17 JULAI 2009


'Baju Kuning' berhimpun semula
BANGKOK 16 Julai - Beribu-ribu penunjuk perasaan 'Baju Kuning'berhimpun di ibu negara Thailand hari ini untuk mengutuk tuduhanmelakukan tindakan keganasan yang dikemukakan terhadap anggota kumpulanmereka berhubung protes yang melumpuhkan dua lapangan terbang utama dibandar raya ini pada tahun lepas.


Masalah teknikal punca nahas pesawat
TEHERAN 16 Julai - Masalah teknikal dipercayai menjadi punca nahaspesawat penumpang Caspian Airlines dekat Teheran semalam yangmengorbankan kesemua 168 orang di dalamnya.


Aso didesak letak jawatan
TOKYO 16 Julai - Perdana Menteri Jepun, Taro Aso hari ini berdepanmasalah baru apabila menghadapi 'pemberontakan' daripada anggotaKabinet beliau sendiri setelah ahli-ahli Parlimen termasuk beberapamenteri menuntut parti pemerintah Parti Liberal Demokratik (LDP)mengadakan mesyuarat untuk memutuskan nasib Aso menjelang pilihan rayaumum yang dijadual diadakan Ogos ini.

Parti Golkar salahkan Jusuf Kalla
JAKARTA 16 Julai - Pegawai Parti Golkar kini mula menuding jari ke arahNaib Presiden Indonesia Jusuf Kalla (gambar) yang dikatakan kurangpopular dan melakukan kesilapan dalam strategi berkempen sehinggamembawa kekalahan beliau dalam pilihan raya Presiden (Pilpres)baru-baru ini.

Micheletti tawar letak jawatan
TEGUCIGALPA 16 Julai - Pemimpin sementara Honduras hari ini menyatakankesediaan untuk meletak jawatan bagi membantu menamatkan krisis politikdi negara ini, tetapi dengan syarat Presiden Manuel Zelaya yangdigulingkan tidak kembali berkuasa.

Lebih 10 firma ancam keluar dari Batam
JAKARTA 16 Julai - Lebih 10 syarikat berasaskan minyak yang beroperasidi Batam di Kepulauan Riau, mengancam untuk memindahkan operasi merekake negara lain, kemungkinan besar ke Singapura, kerana terpaksamenanggung pembayaran cukai yang sangat tinggi.

MILF sedia sambung rundingan damai
MANILA16 Julai - Peningkatan jumlah kejadian pengeboman di selatan Filipinayang dilakukan oleh kumpulan pemisah Islam, ia tidak menjadi batupenghalang ke arah usaha menyambung semula rundingan damai.

Ketua Parti Kongres Uttar Pradesh ditahan
NEW DELHI 16 Julai - Ketua parti Kongres di utara Uttar Pradesh, RitaBahuguna Joshi ditahan polis hari ini, manakala kediamannya telahdibakar oleh sekumpulan aktivis selepas beliau mencadangkan supayaKetua Menteri Uttar Pardesh, Mayawati yang seharusnya dirogol.


Rambut Jackson pernah terbakar
NEW YORK 16 Julai - Majalah mingguan Us Weekly mendakwa memilikirakaman video yang tidak pernah dipaparkan kepada umum mengenai insidenrambut Michael Jackson terbakar semasa penggambaran iklan komersialPepsi pada 1984.

Rokok 'termahal' di dunia berharga 17 digit
MANCHESTER, New Hamsphire 16 Julai - Seorang lelaki di sini yangmembeli sekotak rokok menggunakan kad debitnya terkejut besar apabilaakaun kad debitnya menunjukkan jumlah 17 angka.

No comments:

Post a Comment