Wednesday, July 1, 2009

AGAMA : RABU 01 JULAI 2009


Perginya tokoh Islam tersohor Dr. Fathy Yakan
PADA 13 Jun lalu, bukan hanya dunia Islam malah seluruh duniasebenarnya kehilangan sebutir bintang. Bintang yang sinarnya selama initidak sahaja sebagai penghias malam yang kelam malah memberikan banyakpanduan terutama dalam menjayakan gerakan dakwah Islamiah dan perpaduanumat Islam.


Integrasi sosial Perkim di pedalaman Sarawak
PERTUBUHANKebajikan Islam Malaysia (Perkim) terus melebarkan program dakwahnya.Kali ini melalui program kebajikan sosial di Perkampungan Ulu Simunjan,Perkampungan Sungai Buluh di Serian, Perkampungan Rayang dan Rodan diPedawan, Kuching, Sarawak.

Harus pelihara anjing dengan bersebab
SOALAN: Apakah hukum bagi orang Islam memelihara anjing?







Peguam Syarie Menulis: Rujuk majlis isu tukar agama tindakan bijaksana
KELMARIN,Mesyuarat Majlis Raja-Raja selama dua setengah jam di Istana Negaramemutuskan supaya pandangan Majlis Agama Islam negeri diperolehterlebih dulu berhubung cadangan pindaan undang-undang berkaitanpenukaran agama dan pindaan kepada Undang-undang Keluarga Islam(Wilayah Persekutuan).

Ilmuwan Islam wajar melestari teknologi canggih
BERKURUN lalu, ilmuwan Islam yang lahir selepas pemerintahan Khalifahyang empat, ketika pemerintahan Bani Umaiyyah dan Bani Abbasiahmengangkat tamadun Islam sebagai yang terbaik di dunia hingga menjadiasas kepada perkembangan teknologi mutakhir.

Bersama YaPEIM: Ummah gagal terjemah nilai ajaran dalam kehidupan harian
UMAT Melayu/Islam seharusnya mampu 'menangkap' saat strategik dalamsejarah rantau ini dengan menjadi peserta kebangkitan Asia. Untuk ituagenda penciptaan semula budaya seperti disarankan Yoshihara Kunioadalah relevan.

No comments:

Post a Comment