Saturday, June 20, 2009

RENCANA : SABTU 20 JUN 2009

Image
Propaganda akhbar Cina
SEPANJANG minggu lalu (8-13 Jun), tiga isu utama menjadi perhatian akhbar-akhbar perdana berbahasa Cina.

Renung di mana mula masalah perpecahan orang Melayu
MUFTI Perak, Tan Sri Harussani Zakaria pada Rabu lalu meluahkankebimbangannya mengenai tahap perpecahan orang Melayu. Orang awam yangmengaku dirinya Melayu pun akan terasa perpaduan dalam kalangan Melayusekarang dilihat terlalu lemah.

Peta minda perlu ditanam kepada pelajar
PELBAGAIperkara timbul ekoran daripada krisis ekonomi global yang bermula diAmerika Syarikat. Terkini sebuah rencana di dalam Wall Street Journalmenyatakan kebergantungan masyarakat sekuriti dan perniagaan kepadagolongan yang berkelayakan sarjana pentadbiran perniagaan (MBA) telahmenyumbang kepada krisis yang terbesar dalam sejarah.

BISIK-BISIK
LAPAN lagi kes terbaru selesema babi (H1N1) yang dikesan di negara inimenuntut semua pihak mengambil langkah penjagaan kesihatan lebihberhati-hati bagi mengawal penularan wabak maut itu.

Laporan Amerika berat sebelah
Memangagak mengejutkan apabila Amerika Syarikat (AS) dalam LaporanPenyeludupan Manusia 2009 yang dikeluarkan beberapa hari lepasmeletakkan Malaysia sebagai negara yang gagal memenuhi piawaian minimumbagi membanteras kegiatan penyeludupan manusia. Di samping itu Malaysiajuga didakwa tidak mengambil usaha sewajarnya untuk mengatasi masalahtersebut.

Potensi bangunkan industri pertahanan Malaysia-Indonesia
ISUpencerobohan sempadan di blok Ambalat walaupun sesekali menyebabkanhubungan Malaysia-Indonesia panas dan tegang, namun ia juga sebenarnyamempunyai kesan positif.

Iran teguh dalam kecaman Barat
DEMOKRASIacuan Barat -lebih tepat, Amerika Syarikat (AS)- memang terkenal dengankeanehannya. Sejarah membuktikan AS hanya mengiktiraf demokrasisekiranya sesebuah negara atau rejim itu mengikut acuannya.




Minda Pengarang: Maklumat pesakit mampu kawal penularan Influenza A
BUKANsesuatu yang mengejutkan apabila negara kita turut mencatat kespenularan tempatan pertama Influenza A (H1N1) baru-baru ini apatah lagiselepas Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan wabak ituberada pada tahap 6 atau pandemik. Selama ini kita bimbang jikapenularan itu berlaku di dalam negara meskipun sudah beberapa kesimport dilaporkan tetapi selepas beberapa ketika, kebimbangan itumenjadi kenyataan membabitkan seorang pelajar perempuan berusia 17tahun, gara-gara kegagalan memberi maklumat lengkap.

Penduduk dunia mesti terus aktif tangani wabak penyakit
PERTUBUHANKesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan virus selesema H1N1 sebagaiwabak di seluruh dunia. Kerajaan, pertubuhan antarabangsa dan manusiadi seluruh dunia perlu memberi perhatian untuk menangani wabak ini.

Warga Ireland ramah, mesra pelancong
PENGALAMANbeberapa hari di Ireland agak menarik untuk dikongsi dengan pembacatidak kira yang pernah melawat negara itu atau sebaliknya. Ireland unikkerana pentadbiran seluruh pulau itu terbahagi kepada dua, yangdiperintah sendiri secara bebas dikenali sebagai Republik Ireland danyang di bawah pemerintahan kerajaan British, dikenali sebagai IrelandUtara.








Image
Bahagia berbapa tiri
Dibesarkan oleh bapa tirinya sejak berusia enam tahun, Natra mengakuiberasa amat bahagia dengan kehidupan yang dilayarinya sekarang.

Pewaris revolusi Khomeini
Riak wajahnya nampak lembut dan santun, seiring dengan keperibadianyang perlu ada pada seorang lelaki yang warak. Namun, ketegasan,kepintaran dan kelantangannya bersuara menyerlahkan aura Ahmadinejadsebagai pemimpin sejati.

Image
Bisnes kondom laris di Vietnam
Masyarakat Vietnam tidak malu membeli kondom secara terbuka dan mereka mahukan kondom yang lebih sofistikated serta varieti.

No comments:

Post a Comment