Monday, June 29, 2009

RENCANA : ISNIN 29 JUN 2009

Kuasai ekuiti Bumiputera
Sejarah membuktikan pentingnya perkongsian kekayaan dan kemakmurannegara di kalangan rakyat sebuah negara. Kegagalan berbuat demikianbakal mengundang bahaya konflik yang disemarakkan oleh rasa tidak puashati seperti mana berlaku di sesetengah negara.

Perlembagaan payung keselamatan
MatlamatPerkara 149 Perlembagaan Persekutuan perlu dihayati semula sebelumpindaan dilakukan kepada mana-mana akta keselamatan negara, khususnyaAkta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960.

Hidupkan suasana politik baru di Manek Urai
CALON Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang yang akanbertanding dalam Pilihan Raya Kecil kawasan Dewan Undangan Negeri ManekUrai, Kelantan sudah diumumkan.

BISIK-BISIK
MASUKsecara sah menggunakan pesawat tetapi keluar secara haram menggunakanbot. Begitulah yang cuba dilakukan oleh 42 warga asing dari Afghanistandan Pakistan.

Biarkan Indonesia henti hantar amah
BENARKAH kes penderaan pembantu rumah warga Indonesia hanya berlaku dinegara ini? Adakah negara-negara lain yang juga menggunakan khidmatamah dari republik itu berhati 'malaikat' sehingga tidak seorang pundaripada kalangan mereka mengalami penderaan secara mental mahu punfizikal?

Nik Aziz, McMahon, saintis realiti TV
ISUtuduhan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyamakan UMNO sebagaiajaran sesat seperti Ayah Pin dan komunis mendapat perhatian dikalangan penulis blog minggu ini.

Satukan orang Melayu/Islam melalui ekonomi
GESAAN oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria agar orang Melayudan umat Islam mencontohi parti-parti Cina apabila sanggup melupakanideologi politik demi kejayaan kaum sendiri haruslah ditelitisedalam-dalamnya oleh orang Melayu tidak kira apa pun fahaman politikdan latar belakang.

Kelincahan tarian pena Rashidah
Tajuk Buku: Memoir Rashidah Ismail: Pendeta Za'ba dan Kisah Silam






Baitulmal kebangsaan perlu disegera untuk pertingkatkan ekonomi ummah
WALAUPUNisu bagaimana untuk memperkasakan peranan Baitulmal sebagai institusiharta dan kewangan induk umat Islam di negara ini sudah lamadiperkatakan, sama ada melalui pelbagai persidangan dan seminar, kertaskerja serta buku-buku ilmiah, ia masih lagi belum menjadi kenyataan.

Minda Pengarang: Polemik hakim sebat pesalah perlukan penyelesaian bijaksana
RAMAIpihak termasuk di kalangan pengamal undang-undang terkejut dengankeputusan Hakim Mahkamah Sesyen, Zainal Abidin Kamarudin, Jumaat lalu,berhubung kes seorang pemuda berusia 20 tahun yang mengaku bersalahatas tuduhan merompak. Pemuda itu dikenakan hukuman 10 sebatan dipremis mahkamah pada 15 Julai ini dengan Zainal Abidin sendiri akanmelaksanakan hukuman itu, sambil disaksikan ibu bapa pesalah. Dalamkeputusan yang jarang dibuat itu, Zainal Abidin menjelaskan hukumansebat menggunakan 10 rotan halus yang disediakan mahkamah akandilaksanakan terhadap Muhammad Syafiq Abd Wahab, 20, sepertidiperuntukkan Seksyen 293 (1) (c) Kanun Acara Jenayah. Bagaimanapun,ada yang menyanggah dan ada pula yang memuji tindakan hakim itu. Bagimereka yang tidak bersetuju, mereka berpendapat hakim mengadili sesuatukes di mahkamah dan menjatuhkan hukuman, tidak wajar bertindak sebagaipelaksana hukuman itu kerana ia bercanggah dengan doktrin pemisahankuasa antara eksekutif, kehakiman dan legislatif. Seperti kata PresidenMajlis Peguam, Ragunath Kesavan, tindakan merotan pesalah tidak wajardilakukan seorang hakim kerana beliau tidak boleh memainkan dua peranansekali gus, iaitu sebagai hakim dan penghukum. Difahamkan, hukumansedemikian pernah dijatuhkan dan dikendalikan 20 tahun lalu olehseorang majistret, tetapi membabitkan kesalahan mengikut Akta Juvana.Memang ada peruntukan mengikut Akta Juvana yang membenarkan hakimberbuat demikian dan kes seperti itu pernah berlaku, tetapi tidakmendapat publisiti.

Menangani selesema babi
KESwabak Influenza A (H1N1) atau selesema babi di negara kita semakinmembimbangkan. Sehingga semalam, 124 kes dilaporkan, termasuk 12 lagikes baru, membabitkan 11 kes import dan satu kes jangkitan tempatan.




Melayari Royal Selangor
Masih ramai beranggapan ibu pejabat Royal Selangor di Kuala Lumpursebagai sebuah kilang tetapi pada hakikatnya orang ramai boleh melayarisusur galur Royal Selangor di situ.


Tenaga solar ubah hidup
Tahun lalu, bilangan rumah yang dikuasakan oleh sistem solar dipedalaman Bangladesh meningkat kepada 300,000 buah walaupun kospemasangannya agak mahal.

No comments:

Post a Comment