Monday, June 22, 2009

RENCANA : ISNIN 22 JUN 2009

Laksanakan keadilan sosial
Konsep Satu Malaysia yang dikemukakan oleh Perdana Menteri Datuk SeriNajib Tun Razak menimbulkan semangat baru kepada banyak pihak diMalaysia terutama mereka yang berada dalam arus perdana. Bagaimanapun,kita tidak dapat nafikan, ada suara keraguan dan kebimbangan sesetengahpihak kerana mereka khuatir hak mereka akan terjejas atau diabaikan.

Melayu mesti kaji Cina
Pada hari Sabtu 20 Jun, Utusan Malaysia menyiarkan paparan danperbincangan isu-isu utama akhbar-akhbar berbahasa Cina dari 8 hingga13 Jun. Dalam senario negara sekarang, amatlah wajar dan tepat sekalikita dimaklumkan kandungan dan sentimen salah satu kumpulan suratkhabar yang mewakili kaum minoriti yang signifikan dalam masa depanpolitik kita.

UMNO perlu 'dakwah' Pas untuk kestabilan
CADANGANpembentukan kerajaan perpaduan yang dicetuskan oleh Presiden Pas, DatukSeri Abdul Hadi Awang menghangatkan politik negara sejurus selepasmenutup sidang Muktamar Pas ke-55 di Stadium Malawati Shah Alambaru-baru ini. Banyak pihak yang berfikiran skeptikal atau sangsi dantidak kurang yang memandang positif cadangan beliau itu.

BISIK-BISIK
USTAZ Nik Aziz Nik Mat nampaknya mulai berlembut mengenai isu gagasankerajaan perpaduan UMNO-Pas. Walaupun kata-katanya masih kabur, namunia sudah dianggap positif.

Bantu elak loceng amaran cemas H1N1
JUMLAHkes Influenza A (H1N1) di seluruh negara setakat petang semalam ialahsebanyak 50. Daripada satu kes yang disahkan pada 15 Mei 2009, kininegara sedang mengharungi gelombang pandemik yang menyerang dunia sejakApril lalu.

Cerita remeh tentang bahasa
SAYAselalu membayangkan negara luar sama dengan negara kita. Maksudnyapelancong tidak menghadapi masalah untuk berkomunikasi kerana merekasemua akan menggunakan bahasa Inggeris sebagai 'bahasa dunia'sebagaimana yang difahamkan oleh pemimpin-pemimpin kita. Malahdifahamkan juga bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu, bahasa lain tidakada ilmu. Lebih kurang begitulah maksudnya.

Perkaya bahan Bahasa Inggeris tempatan
BAHASAInggeris atau Bahasa Malaysia. Adakah itu persoalan atau pilihan danterbaru dicadangkan menjadi satu kewajipan untuk lulus dalampeperiksaan utama.

Nama Johari 'melekat' dengan muzik orkestra
Tajuk: Memoir Johari Salleh: Tegar Meladeni Industri Muzik

Pas, penyatuan Melayu, pembantu rumah
POLEMIK kerajaan perpaduan dalam Pas terus menjadi perbualan hangat dikalangan penulis blog tempatan dengan memberikan pelbagai pandanganmenurut kemahuan masing-masing. Pada masa yang sama, isu pembantu rumahyang didera majikan turut disentuh oleh sesetengah penulis lain.






Kerajaan perpaduan ubah landskap politik negara
BARANGKALIselepas penentangan terbuka terhadap pucuk pimpinan Pas yangmenyaksikan kejatuhan Allahyarham Datuk Asri Muda sebagai Yang Dipertuadalam muktamarnya di Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1982, digantikandengan kepemimpinan ulama diketuai Allahyarham Datuk Yusof Rawa, partiitu tidak pernah menghadapi krisis besar sehinggalah apa yang berlakusekarang ekoran lontaran idea penubuhan kerajaan perpaduan olehPresidennya, Datuk Seri Hadi Awang.

Memahami Obama, politik Amerika Syarikat
PELANCARANPusat Kajian Amerika (Kamera) di Institut Kajian Oksidental (Ikon),Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 11 Mei lalu adalah satukesempatan tidak terduga yang tepat dalam sejarah Amerika Syarikat yangsangat menarik ini.

Minda Pengarang: Majikan patut biaya kos pekerja asing sakit elak tertunggak
KITAterkejut mendengar laporan mengenai tunggakan bil rawatan perubatanwarga asing terutama dari Indonesia di hospital kerajaan, meningkathampir sekali ganda kepada RM12.8 juta tahun lalu, berbanding RM6.7juta pada 2000






Membawa Internet kepada anda
Memasuki tahun ke-10 pengenalan perkhidmatan Perpustakaan Internet Bergerak, ia bukan sahaja menjadi gedung ilmu


DVD doktor bedah terlampau
Masyarakat Filipina enggan menerima permohonan maaf selebriti baru yangmenjadi mangsa rakaman video ghairah pakar bedah kosmetiknya keranamenganggap ia sangat memalukan.

No comments:

Post a Comment