Monday, June 15, 2009

AGAMA : ISNIN 15 JUN 2009

Image
Lambang keutuhan Islam di Kuala Lumpur
TIDAK seperti kebiasaan sebelum memulakan penulisan, penulis akanbegitu berkobar-kobar untuk berkongsi pengalaman yang dilalui denganpara pembaca Mega namun kali ini sungguh berbeza rasanya.

Masjid sebagai lambangketamadunan Islam
PROGRAMJejak Warisan Masjid diadakan bersempena sambutan Kuala Lumpur yangtelah dipilih sebagai Kota Kebudayaan Islam atau Islamic Educational,Scientific and Cultural Organization (ISESCO).

Image
Peranan ulama dalam silat
BARANGKALIperbicaraan yang menyentuh secara langsung tentang persilatan adalahmasih sangat langka. Keterlibatan penulis dalam membicarakan perkarapersilatan ini juga amat sedikit berbanding penulisan-penulisanselainnya.

Jangan permainkan lafaz cerai
Soalan:BARU-baru ini saya ada berselisihan faham dengan suami yang disebabkankerana tiada kepercayaan dalam hubungan. Dalam pergaduhan tersebut sayatelah mendesak suami menceraikan saya dan disebabkan desakan sayabertalu-talu (sebanyak empat kali) suami saya telah mengeluarkanperkataan berbunyi, “Abang ceraikan.” Itulah yang saya dengar padaketika itu.

Image
Rahsia tahannuth Rasulullah
ORIENTALIS terkenal Itali, Profesor Dr. Laura Veccia Vaglieri(1893-1989) yang banyak menulis artikel mengenai Islam, pernah menulismengenai Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, yang antaranya, "Semasamenyeru manusia supaya menyembah Allah Yang Maha Esa, Muhammad (Nabi)tidak pernah menggunakan pendekatan yang menghalang manusia daripadaberfikir mengenai kebenaran. Beliau (Baginda) tidak menggunakanpendekatan-pendekatan magis, yang memukau penglihatan dan tidak jugamenyeru dengan menggunakan ancaman serta ugutan.

Keunggulan cinta Rasulullah
SYUKUR kepada Allah kerana dengan limpahan anugerah dan kasihsayang-Nya, kita dapat menikmati nikmat Islam, mengecapi manisnya imandan menghayati indahnya ihsan. Syukur kepada Allah kerana mengutuskankepada kita seorang Rasul pembawa risalah kerahmatan sehingga kitadapat mengecapi nikmat-nikmat ini hingga ke hari ini.

No comments:

Post a Comment