Wednesday, July 15, 2009

NASIONAL : RABU 15 JULAI 2009

85,000 dapat rebat tol
IPOH:Kira-kira 85,000 pengguna lebuh raya kelas satu atau kereta yangmembayar tol 80 kali atau lebih sebulan dengan menggunakan Touch n� Godan Smart Tag, layak menuntut rebat 20 peratus, mulai Oktober depan.

BN tewas 65 undi
KUALAKRAI: Pas memenangi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN)Manek Urai apabila calonnya, Mohd Fauzi Abdullah, menang tipis 65 undimenewaskan calon Barisan Nasional (BN), Tuan Aziz Tuan Mat.





85,000 layak rebat tol
IPOH 14 Julai - Kerajaan dijangka membelanjakan RM61 juta setahun untukmenampung pemberian rebat kepada kira-kira 85,000 pengguna lebuh rayayang layak menikmati diskaun tol sebanyak 20 peratus mulai 1 Septemberini.

'Rintis penyatuan Melayu'
IPOH 14 Julai - Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah mahu usahapenyatuan umat Melayu dirintis bagi membina keupayaan kaum itu dalamsemangat serumpun bangsa dan sealiran agama.

Tamatkan pencerobohan Israel
SHARM EL SHEIKH 14 Julai - Sidang Kemuncak Pergerakan Negara-NegaraBerkecuali (NAM) Ke-15 dijangka mengeluarkan resolusi yang lebih kerasberhubung isu Palestin, kata Menteri Luar, Datuk Anifah Aman.

TPM kecewa kata-kata kesat penyokong Pas
KUALA KRAI 14 Julai - Tan Sri Muhyiddin Yassin kecewa dengan provokasipenyokong Pas yang mengeluarkan kata-kata kesat terhadap pemimpin danpenyokong Barisan Nasional (BN).


BAS TERHUMBAN
Sebuah bas RapidKL yang membawa seramai 27 orang penumpang terbabas danmemasuki laluan motosikal di Lebuh Raya Persekutuan, berdekatan susurkeluar ke Jalan Pantai Baru, petang semalam.







Seruan perpaduan umat Islam sejajar ajaran al-Quran - Muhyiddin
TRONOH 14 Julai - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, seruan perpaduanbagi umat Islam adalah sejajar dengan gesaan al-Quran supaya umatnyasentiasa bersatu padu dan berpegang teguh kepada ajaran kitab suci itu.


Yayasan 1Malaysia dilancarkan
KUALA LUMPUR 14 Julai - Yayasan 1Malaysia dilancarkan hari ini bagimembangun, menyokong dan mengetuai kegiatan-kegiatan serta program yangmelibatkan semua rakyat Malaysia ke arah perpaduan nasional dan konsep1Malaysia.

Melayu perlu cari kejernihan
IPOH 14 Julai - Sultan Perak, Sultan Azlan Shah bertitah, bangsa Melayuperlu membina perpaduan yang lebih kukuh supaya terus memiliki dayatahan dalam menghadapi gelombang dan arus globalisasi.


LPA Salak Tinggi mungkin ditutup
SEPANG14 Julai - Loji Pembersihan Air (LPA) Salak Tinggi yang membekalkan airkepada 10,000 penduduk di sini mungkin terpaksa ditutup sepenuhnyaakibat pencemaran berterusan di Sungai Labu.

RM8 bilion projek bekalan air rakyat siap 2014
JELEBU14 Julai - Sebanyak RM8 bilion diperuntukkan bagi menampung kospelaksanaan projek pembekalan air demi menjamin keperluan air bersihyang mencukupi untuk rakyat sehingga 2020.

Jangan kuarantin pelancong
PORTDICKSON 14 Julai - Kementerian Pelancongan berharap kerajaan menarikbalik tindakan kuarantin ke atas pelancong asing yang demam atauselesema berikutan kebimbangan jangkitan selesema babi atau influenza A(H1N1).

Lagi 32 kes selesema babi
KUALALUMPUR 14 Julai - Sebanyak 32 kes baru selesema babi atau influenza A(H1N1) dilaporkan di seluruh negara hari ini menjadikan jumlah terkinimeningkat kepada 804 orang.

Vaksin H1N1 diperoleh akhir tahun ini
KUALALUMPUR 14 Julai - Kerajaan sedang berusaha menempah vaksin influenza A(H1N1) daripada beberapa syarikat antarabangsa untuk melindungi rakyatdaripada jangkitan wabak itu.


Tuanku lihat proses kumpul madu lebah
MARANG 14 Julai - Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidinhari ini mencemar duli meredah Hutan Simpan Gong Beris di sini untukmelihat sendiri proses pengambilan madu lebah dari pokok tualang.

Sultan Pahang menangis kenang arwah isteri
JERANTUT 14 Julai - Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah tidak dapat menahankesedihan ketika bertitah merasmikan sambutan Jubli Perak SekolahMenengah Kebangsaan Agama Tengku Ampuan Hajjah Afzan Pahang (SMKATAHAP) di sini hari ini.


Anak Pengarah JSJK rentung
KUALA LUMPUR 14 Julai - Bagi seorang pegawai polis seperti PengarahJabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Koh HongSun, berita kemalangan atau kecelakaan yang menimpa orang ramai mungkinsesuatu yang sering didengar atau dilihat oleh beliau.

Elak jadi 'teman sosial' Pak Arab
KUALALUMPUR 14 Julai - Wanita tempatan diminta berhati- hati dengan 'ayatcinta' lelaki Arab kerana ia boleh memerangkap wanita yang lemah untukmenjadi 'teman sosial' mereka.

Nikah mutaah haram
KUALALUMPUR 14 Julai - Nikah mutaah adalah haram di sisi Islam dan jugaundang- undang di negara ini, kata Ketua Penolong Pengarah BahagianPembangunan Keluarga, Sosial dan Pengurusan Masjid (Kesuma), JabatanKemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zawiah Hassan .

Sembilan pelajar berkhemah di hutan diserang histeria
ARAU14 Julai - Seramai sembilan pelajar perempuan Sekolah MenengahKebangsaan Syed Sirajuddin, Jejawi di sini diserang histeria ketikamenyertai perkhemahan di Hutan Lipur Bukit Ayer, hari ini.

Dua maut lori balak jatuh gaung
KUCHING14 Julai - Seorang pemandu dan kelindan maut setelah kenderaan merekayang sarat dengan muatan kayu balak terhumban ke dalam gaung sedalamkira-kira 30 meter di Sungai Butan, Rambungan dekat Lundu petangsemalam.

Kereta bomba masuk gaung
KUALA TERENGGANU 14 Julai - Lapan anggota bomba dan penyelamat yangdalam perjalanan untuk membantu mangsa kemalangan, cedera apabilajentera yang mereka naiki terbabas lalu terjunam ke dalam cerun diFelda Belara, Setiu, petang ini.

Siasatan kes bumbung runtuh siap 90 peratus
KUALATERENGGANU 14 Julai - Siasatan kejadian bumbung Stadium Sultan Mizan diGong Badak runtuh pada 2 Jun lalu kini 90 peratus siap.










Yayasan 1Malaysia dilancar
KUALALUMPUR: Yayasan 1Malaysia dilancarkan semalam dengan lapan tokohterkemuka tanah air menganggotai Lembaga Pemegang Amanah, yangdipengerusikan Dr Chandra Muzaffar dan Perdana Menteri, Datuk SeriNajib Razak, sebagai penaungnya, bermatlamat menjadi saluran komunikasiantara rakyat dan kerajaan.

NAM desak kuasa dunia henti keganasan
SIDANGKemuncak Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) ke-15 yang akanberakhir di sini, esok (Khamis) dijangka mengeluarkan deklarasimendesak empat kuasa utama dunia yang membentuk kuartet mengenakantekanan terhadap Israel supaya mengambil langkah khusus bagimenghentikan keganasan terhadap Palestin dan mematuhi resolusiPertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke arah proses damai di AsiaBarat.

Umat Islam perlu ketepi perbezaan untuk berjaya
IPOH: Datuk Seri Najib Razak menggesa umat Islam menjadikan al-Quran sebagaipedoman bagi membina kekuatan, sekali gus dapat muncul sebagai KhairaUmmah atau umat yang terbaik.

1,000 guru Inggeris dari luar negara
KOTAKINABALU: Kementerian Pelajaran akan mengambil 1,000 guru pakar danterlatih subjek bahasa Inggeris dari Australia dan United Kingdom (UK)serta memperkenalkan semula subjek Kesusasteraan Inggeris di sekolahrendah dan menengah, mulai Januari depan.

Pemansuhan PPSMI muktamad: Alimuddin
KUALALUMPUR: Pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematikdalam Bahasa Inggeris (PPSMI) adalah muktamad walaupun KementerianPelajaran menerima banyak maklum balas daripada pelbagai pihak yangmahu PPSMI diteruskan.

RazakSAT berjaya dilancar
KUALALUMPUR: RazakSAT, satelit remote sensing kedua Malaysia, berjayadilancar ke angkasa pada jam 11.35 pagi waktu Malaysia dari KwajaleinAtoll di Kepulanan Marshall di Lautan Pasifik.

IPTA ajar subjek keusahawanan
KUALALUMPUR: Kementerian Pengajian Tinggi mahu subjek keusahawananditerapkan dalam semua bidang pengajian di institut pengajian tinggiawam (IPTA) dengan jumlah jam kredit ditambah.

Kelibat wanita berkeliaran punca lima histeria
ARAU:Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Sirajuddin (SMKSS) di sini gemparapabila beberapa pelajarnya histeria selepas mendakwa melihat kelibatwanita dalam keadaan mengerikan berkeliaran di pekarangan sekolah itu,pagi semalam.

PTPTN perlukan dana RM4.2b biaya pelajar
KUALALUMPUR: Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) memerlukandana berjumlah RM4.2 bilion dengan RM3 bilion menerusi institusikewangan untuk membiayai pinjaman pendidikan pelajar di institusipengajian tinggi tempatan pada tahun ini.

Kerajaan laksana sistem rating
PUTRAJAYA:Kerajaan akan memulakan pelaksanaan sistem rating oleh pelanggan kepadapetugas kaunter jabatan dan agensinya berdasarkan lampu yang akandipasang di kaunter.

Majikan pembantu rumah Indonesia patut dilindungi
KUALALUMPUR: Majikan di negara ini yang menggaji pembantu rumah dariIndonesia juga seharusnya mendapat pembelaan sewajarnya kerana sebagaimajikan mereka turut mempunyai hak untuk menerima perkhidmatan setimpaldengan wang yang mereka keluarkan.

Wabak HFMD pula menular di Sarawak
KUCHING:Ketika jangkitan wabak selesema babi atau Influenza A (H1N1) di Sarawakmasih belum reda, negeri ini terpaksa berhadapan pula denganpeningkatan wabak tangan, kaki dan mulut (HFMD), yang kini sudahmencatatkan 8,205 kes sepanjang tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Dua lagi kes positif H1N1 di UiTM Lendu
KUALALUMPUR: Universiti Teknologi Mara (UiTM), Lendu, di Melaka tidak akanditutup walaupun sudah mengesahkan dua lagi kes positif virus selesemababi atau Influenza A (H1N1) menjadikan enam kes keseluruhan dilaporkandi universiti itu.

Air mentah Pahang disalur ke tiga kawasan kritikal
KUALAKLAWANG: Negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya dikenal pastisebagai kawasan kritikal untuk kerajaan memenuhi tuntutan bekalan airberikutan pertumbuhan pesat industri dan penduduk yang ramai, kataMenteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui.

Sungai Labu, Langat dicemari ammonia
SEPANG: Pencemaran Sungai Labu dan Sungai Langat dengan bahan kimia ammonia danminyak diesel memaksa Puncak Niaga (M) Sdn Bhd (Puncak Niaga)menghentikan operasi Loji Rawatan Salak Tinggi, Sepang dan Batu 11,Cheras, masing-masing mulai 6 Julai lalu dan semalam.

Melayu berjaya selagi bersatu, hayati Islam
IPOH:Bangsa Melayu perlu diberi peringatan, panduan dan bimbingan sepanjanghayat untuk terus maju dan bersatu padu serta bijak menggunakan sumberharta, kekayaan, kewangan dan modal insan.

Sultan Pahang sebak terkenang arwah isteri
JERANTUT:Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah sebak apabila mengenangkan isteribaginda Allahyarham Tengku Ampuan Afzan ketika bertitah merasmikansambutan Jubli Perak Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) TengkuAmpuan Hajjah Afzan, di sini, semalam.

Anak pegawai kanan Bukit Aman rentung
KUALALUMPUR: Anak lelaki sulung Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial(JSJK) Bukit Aman, Datuk Koh Hong Sun, rentung selepas terperangkapdalam kebakaran kediaman mereka di Tingkat 32, Kondominium Seri Bayu,Jalan Mont Kiara 2, Mont Kiara di sini, pagi semalam.

No comments:

Post a Comment