Monday, July 13, 2009

NASIONAL : ISNIN 13 JULAI 2009

Kurangkan beban rakyat
KUALA LUMPUR 12 Julai – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaansedang mengkaji mengurangkan perbelanjaan yang terpaksa dibayar olehrakyat untuk pengangkutan termasuk mengenakan kadar tol yang tidakmembebankan.


24 jam sehari tidak cukup
KUALALUMPUR 12 Julai - Kesibukan Datuk Seri Najib Tun Razak berkhidmat untukrakyat menyebabkan beliau merasakan tempoh 24 jam sehari tidakmencukupi untuknya.

Manek Urai jadi kota agropolitan
KUALAKRAI 12 Julai – Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Manek Urai akandijadikan sebuah kota agropolitan untuk melonjakkan pembangunan danmenjana ekonomi rakyat yang masih memerlukan banyak pembelaan.

PM umum perincian KPI Nasional akhir bulan ini
KUALALUMPUR 12 Julai - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata,Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Nasional yang akan diumumkan hujung bulanini akan melibatkan perincian mengikut bidang serta tarikh pencapaiansasaran.

Pas tidak beri tumpuan isu pembangunan - Muhyiddin
KUALA KRAI 12 Julai - Pas tidak memberi tumpuan kepada soal pembangunandan kebajikan rakyat ketika berkempen dalam Pilihan Raya Kecil DewanUndangan Negeri (DUN) Manek Urai kerana tidak mampu melaksanakannyawalaupun memerintah negeri ini hampir 20 tahun.





Dasar saksama
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, pembaharuan yang dilakukankerajaan dalam tempoh 100 hari beliau menjadi Perdana Menteri, tidaksesekali meminggirkan mana-mana kaum termasuk Bumiputera kerana iaadalah kerajaan rakyat






Peserta asing puji Malaysia aman
NILAI 12 Julai – Rakyat asing yang menyertai Perhimpunan Dakwah TablighSedunia atau Ijtimak 2009 yang berakhir hari ini gembira dan bersyukurperhimpunan itu berlangsung dengan jayanya.

200,000 nikmati kadar baru
ALOR SETAR 12 Julai - Lebih 200,000 orang bakal menikmati kadar barubayaran latihan menunggang motosikal kelas B2 iaitu 250cc ke bawahseperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun AbdulRazak, semalam.


Buru 'jerung besar' jadi keutamaan
BERA 12 Julai - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan akan terus memburu 'jerung besar' pengedaran video cakerapadat (VCD) dan cakera padat digital (DVD) cetak rompak bagimelumpuhkan kegiatan itu di seluruh negara.

Empat pelajar UiTM dijangkiti H1N1
MELAKA12 Julai - Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Lendu, Alor Gajah disini, mungkin akan ditutup buat sementara waktu setelah empatpelajarnya disahkan positif selesema babi atau influenza A (H1N1).

BNM kaji kadar premium insurans kenderaan 'melampau'
PULAU PINANG 12 Julai - Bank Negara Malaysia (BNM) akan membuatrombakan terhadap kadar premium insurans kenderaan bermotor bagimencari satu kadar yang sesuai dan adil untuk semua pihak.


Pameran 100 hari pencapaian awal Perdana Menteri
KUALA LUMPUR 12 Julai - Mungkin terlalu awal untuk membuat penilaian,apatah lagi merumuskan pentadbiran seorang Perdana Menteri sepanjang100 hari.

'Jangan lagi marah, beri peluang kepada BN'
KUALA LUMPUR 12 Julai - Pemimpin Barisan Nasional (BN) menyambut baikpengumuman 11 hadiah untuk rakyat oleh Datuk Seri Najib Tun Razaksemalam, yang membuktikan komitmen serius beliau untuk menjayakangagasan '1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'.

Diskaun tol hadiah paling berharga
KUANTAN 12 Julai - Pengurangan kadar tol sebanyak 20 peratus merupakanhadiah paling berharga kepada pengguna yang menggunakan lebuh rayasetiap hari.

11 hadiah langkaui batas politik
KUANTAN12 Julai - Pengumuman 11 hadiah mesra rakyat membuktikan Datuk SeriNajib Tun Razak bersungguh-sungguh berkhidmat untuk rakyat tanpamengambil kira kaum dan fahaman politik.

Hilang adab sopan apabila ‘dibogel’, ‘dilondeh’ dalam blog
TENGAHmalam ini berakhirlah kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan UndanganNegeri (DUN) Manek Urai. Esok 12,268 pengundi akan menentukan siapapilihan mereka sama ada Tuan Aziz Tuan Mat yang mewakili BarisanNasional (BN) atau Mohd. Fauzi Abdullah dari Pas.

SK Sultan Sulaiman 1 dibuka semula Rabu
KUALA TERENGGANU 12 Julai - Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman 1(SKSSI) di sini yang diarahkan tutup Khamis lalu setelah dua pelajarnyadisahkan dijangkiti influenza A (H1N1) akan dibuka semula Rabu ini.

2 kanak-kanak antara mangsa terbaru H1N1
PUTRAJAYA 12 Julai - Dua orang kanak-kanak masing-masing berumursetahun dan 16 bulan merupakan antara 39 pesakit baru yang disahkandijangkiti selesema babi atau influenza A (H1N1) hari ini.

Banglo: Guan Eng diberi tempoh 3 hari
PULAU PINANG 12 Julai - Jelaskan dalam masa tiga hari atau letakjawatan!Ketua Menteri, Lim Guan Eng terus menerima asakan ekorantindakan beliau berpindah ke banglo mewah di Jalan Pinhorn di sinidaripada kediaman rasminya.

Penduduk Kg. Buah Pala bimbang 'menunggu' 3 Ogos
PULAUPINANG 12 Julai - Pertubuhan Penduduk Kampung Buah Pala (PPKBP)menyelar sikap pemimpin pakatan rakyat yang 'sibuk' mencari salahsesama sendiri daripada memberi tumpuan menyelesaikan kemelut tanahkampung mereka.

Era pulang ke pangkuan keluarga
KUALA LUMPUR 12 Julai - "Maafkan Era mak". Ungkapan itu yang pertamakeluar dari mulut remaja, Era Fazira Mohd. Sukri, 16, sebaik sahajabertemu ibunya malam tadi.

Pelajar maut jangkitan virus Meningo Encephalitis
SEREMBAN 12 Julai - Seorang pelajar Sekolah Tinggi Chung Hua meninggaldunia di Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) petang semalam setelahdijangkiti virus Meningo Encephalitis (ME), kuman yang menyerang otak.
Pemandu, kelindan treler terbunuh kemalangan
SEREMBAN 12 Julai - Pemandu dan kelindan sebuah treler terbunuh setelahtreler itu terbabas di Kilometer 12, Jalan Seremban-Kuala Pilah dekatsini, pagi tadi.

Rakaman pelajar bergaduh tersebar di Internet
KUALA TERENGGANU 12 Julai - Akibat berselisih faham siapa lebih cantik,lima pelajar perempuan sekolah menengah di sini, termasuk duadaripadanya pelajar tingkatan satu 'bertumbuk' di sebuah surau diKetengah Jaya, Dungun.

Pelajar lemas di Sg. Ketil
GUA MUSANG 12 Julai - Seorang pelajar perempuan Sekolah MenengahKebangsaan Tengku Indera Petra Satu (SMKTIP-1), Gua Musang ditemui matilemas kira-kira setengah jam selepas dihanyutkan arus Sungai Ketilbersama empat lagi pelajar semasa mereka mandi-manda di Taman Rimbaberhampiran Kampung Kerinting, di sini semalam.

Technology Park Malaysia taja 9,125 naskhah akhbar Utusan Malaysia
BOTA12 Julai - Technology Park Malaysia Corporation Sdn. Bhd. (TPM) menajasebanyak 9,125 naskhah Utusan Malaysia sebagai usaha meningkatkanpenguasaan bahasa Melayu pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan DatukAbdul Rahman Yaakub (SMK DARY) di sini.


Black juara Mentor musim ke-3
SHAHALAM 12 Julai - Persembahan yang konsisten di samping memiliki bakatyang tersendiri menyakinkan pihak juri dan peminat untuk menobatkanBlack, 22, sebagai juara program realiti terbitan TV3, Mentor musimketiga yang diadakan di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) disini malam ini.


Banjir: 317 murid SK Sungai Baru terjejas
ALORSETAR 12 Julai - Sesi pembelajaran seramai 317 murid Sekolah KebangsaanSungai Baru di sini hari ini terjejas apabila kesemua 11 bilik darjahsekolah itu ditenggelami air sedalam 0.4 meter akibat hujan berterusansejak kelmarin.

RazakSAT dilancar esok
KUALALUMPUR 12 Julai - Satelit kedua negara, RazakSAT akan dilancarkanSelasa ini selepas syarikat pengendali pelancarannya berjaya membaikikerosakan sistem antigegaran pada pelancar dan roket tersebut.

Tiga pesara diumum Tokoh Guru Kelantan
KUALAKRAI 12 Julai - Bekas guru besar Sekolah Kebangsaan Pauh 9, Bachok,Mohammad Mat Ariff, 57, terpilih sebagai Tokoh Guru Kelantan 2009bersama dua yang lain sempena sambutan Hari Guru peringkat negeri disini hari ini.

Guru diseru berjihad buka minda masyarakat
KUALAKRAI 12 Julai - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassinmenyeru warga pendidik supaya berjihad membangunkan anak bangsatermasuk berusaha membuka minda mereka dan masyarakat.

1.2 juta penduduk Selangor terima rebat bil elektrik
SUNGAI BESAR 12 Julai - Sebanyak 1.2 juta pengguna di Selangor telahmenikmati rebat bil elektrik yang dianggarkan bernilai RM12.9 jutadaripada Kerajaan Persekutuan sejak Oktober tahun lepas hingga Meilalu.

GPMS buat laporan polis terhadap Manoharan
KUALA LUMPUR 12 Julai - Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) hariini membuat laporan polis terhadap M. Manoharan ekoran tindakannyamengeluarkan kenyataan yang boleh mencetuskan keadaan huru-hara dalamnegara.

Kaji semula taraf kerakyatan Manoharan
SHAHALAM 12 Julai - UMNO Bahagian Shah Alam hari ini meminta kerajaanmengkaji semula taraf kerakyatan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) KotaAlam Shah, M.Manoharan yang jelas tidak taat kepada negara kerana tidaklagi menghormati Perlembagaan.





Pelajar dakwa dipaksa bergusti
KUALATERENGGANU: Seorang pelajar perempuan Tingkatan Satu, sebuah SekolahMenengah di daerah Dungun, membuat laporan polis selepas adegan diadibelasah rakan karib secara paksa dalam satu kejadian bulan laludisebar secara meluas melalui internet dan telefon bimbit.

Najib minta rakyat beri sokongan
KUALALUMPUR: Titik permulaan sudah dilakukan oleh kerajaan dalam membentuknegara yang berjaya dan rakyat perlu memberi sokongan bagi mencapaihasrat itu, kata Datuk Seri Najib Razak.

Black dinobatkan juara Mentor musim ketiga
SHAHALAM: Protege Mas Idayu, Black dinobatkan sebagai juara Mentor musimketiga apabila mendahului Chaq dan Fira pada pertandingan akhir programberkenaan yang dipancarkan secara langsung dari Auditorium MajlisBandaraya Shah Alam, Wisma MBSA, di sini, semalam.

Buku Sains, Matematik diterjemah
KUALALUMPUR: Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) bersedia menterjemahbuku Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia seperti dikehendakiKementerian Pelajaran, untuk digunakan selepas pemansuhan Pengajarandan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada2012.

Pemuda sedia perjelas isu batal PPSMI
JOHORBAHRU: Pergerakan Pemuda Umno tidak mempunyai masalah untuk menjelaskankeputusan kerajaan yang membatalkan dasar Pengajaran dan PembelajaranSains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada 2012.

Kementerian Wilayah Persekutuan yakin capai KPI
PUTRAJAYA:Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin,optimis kementeriannya akan mencapai Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yangditetapkan kerajaan seperti yang akan diumumkan hari ini.

RazakSAT dilancar Selasa
KUALALUMPUR: Inovatif kebanggaan Malaysia, satelit RazakSAT, sudah bersiapsedia untuk dilancarkan mengikut jadual, Selasa ini dari KwajaleinAtoll di Republik Marshall Islands.

Premium insurans kereta dirombak
GEORGETOWN:Bank Negara Malaysia (BNM) akan merombak premium insurans kenderaanbermotor bagi memastikan ia sesuai dan tidak membebankan pengguna.

Pengeksport utama strawberi
CAMERONHIGHLANDS: Kawasan tanah tinggi ini akan dijadikan tapak pengeluar danpengeksport utama strawberi di negara ini dengan jangkaan hasilpengeluaran antara RM60 juta hingga RM70 juta setahun, selainmenjadikan tarikan pelancong ke pusat peranginan ini.

10,000 usahawan baru belia India 2011
MELAKA:Kerajaan menyasar melahirkan kira-kira 10,000 usahawan baru belia Indiamenjelang 2011 menerusi pelbagai program pembangunan keusahawanan danpendekatan baru dalam usaha mencapai matlamat mewujudkan masyarakat ituyang lebih dinamik dan progresif.

11 hadiah bukti BN kerajaan rakyat
KUALALUMPUR: Pelbagai pihak menyifatkan pengumuman 11 hadiah mesra rakyatdaripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kelmarin membuktikanBarisan Nasional (BN) sebagai sebuah kerajaan rakyat.

Langkah bantu penduduk desa
ALORSETAR: Langkah kerajaan mengurangkan kadar bayaran untuk mendapatkanlesen motosikal berkuasa 250cc ke bawah dijangka mampu mengurangkanjumlah penunggang motosikal tanpa lesen selain meringankan bebanterutama penduduk luar bandar yang berpendapatan rendah.

Peniaga kecil perbaharui lesen diberi diskaun
MELAKA:Kerajaan negeri semalam mengeluarkan arahan serta-merta kepada semuapihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini supaya memberi memberipotongan 50 peratus kepada peniaga dan penjaja kecil yang memohon sertamemperbaharui lesen perniagaan bermula 1 Ogos depan.

Meningitis bukan punca pelajar perempuan mati
SEREMBAN:Kematian seorang pelajar perempuan Sekolah Tinggi Chung Hwa, di sini diHospital Tuanku Ja'afar Seremban (HTJS), petang kelmarin dipercayaiberpunca daripada virus Meningoencephalitis dan bukannya Meningitis.

637 sembuh H1N1
KUALALUMPUR: Sejumlah 637 kes atau 90 peratus pesakit yang dijangkiti virusselesema babi atau Influenza A (H1N1) sudah sembuh dan dibenarkankeluar hospital di seluruh negara.

SK Sultan Sulaiman 1 ditutup
KUALATERENGGANU: Sekolah Kebangsaan (SK) Sultan Sulaiman 1 yang terletak diJalan Sultan Omar, di sini, ditutup mulai semalam hingga Rabu iniselepas dua pelajar sekolah berkenaan yang sebelum ini disyakidijangkiti wabak selesema babi atau Influenza A (H1N1) disahkan positifmenghidap wabak itu.

Mualaf tak perlu nikah semula: Mufti
KANGAR:Nurul Natrah Abdullah, 29, wanita mualaf yang dikesan mempunyaiidentiti bertindih dengan individu lain di Klang, tidak perlu bernikah semula dengan suaminya, walaupun dinasihatkan berbuat demikian oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), kata Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya.

Penuntut UiTM Alor Gajah positif Influenza A dikuarantin
MELAKA:Seorang pelajar lelaki Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus AlorGajah, dekat sini terpaksa dikuarantin di Hospital Melaka (HM) keranadisyaki positif Influenza A (H1N1), manakala tiga lagi rakannya yangturut mengalami keadaan sama, dikuarantin di asrama universiti itu.

7 tinggal sehelai sepinggang
KUALALUMPUR: Tujuh keluarga tinggal sehelai sepinggang apabila rumah merekamusnah dalam kebakaran di kawasan setinggan di Jalan Foss, Sungai Besi,di sini, awal pagi semalam.

100,000 kunjungi Karnival GegaRia Harian Metro 2009
BATUPAHAT: Hampir 100,000 orang mengunjungi Karnival GegaRia Harian Metro2009 di Stadium Batu Pahat di sini, yang diadakan dua hari berakhirsemalam.

No comments:

Post a Comment